Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De laatste twee weekjes

Woensdag 5 januari

Vanmorgen heb ik eerst een beetje uitgeslapen, daarna heb ik me in de kamer geïnstalleerd om aan mijn verslagen te werken. Ik moet morgen het eindverslag van mijn stage af hebben en volgende week vrijdag moet ik een ander verslag klaar hebben. Het is dus nog even bikkelen voor mij.

De hele dag heb ik aan mijn verslag gewerkt. en 's avonds heb ik samen met Lotte televisie gekeken.

.

Donderdag 6 januari

Ook vandaag heb ik bijna de hele dag aan mijn verslag gewerkt. Hij zal en moet vanavond op de mail staan. Gelukkig had ik hem 's avonds ook klaar en kon ik hem naar mijn leraar opsturen. Dit verslag heb ik nodig voor mijn eindgesprek dat ik volgende week woensdag op stage heb. 's Avonds heb ik nog even bij Vera op haar kamer gezeten en daarna ben ik lekker gaan slapen.

.

Vrijdag 7 januari

Vanmorgen ging de wekker weer vroeg af. Vorige week had ik een smsje gekregen dat ik me visum op kon halen bij home affairs. Dus om half 9 zaten Vera en ik bij home affairs te wachten. Er was echt een lange rij. Maar gelukkig had ik een leesboek bij dus had ik iets te doen. Na ongeveer 3½ uur te hebben zitten wachten, kregen we eindelijk de stikker in onze paspoort. Nu hoeven we ons geen zorgen te maken als we volgende week in Johannesburg bij de douane staan.

Thuis hebben we gegeten en nog wat andere dingen gedaan en rond 3 uur waren we bij Vuvu in Walmer township. Hier zouden we vanavond gaan een traditioneel gerecht gaan eten, maar we zouden haar eerst helpen koken. Vuvu woont in een redelijk goed huis in het township. Ze is 23 jaar en woont daar samen met haar moeder, haar broer en haar dochtertje van 3.

Op het menu staat bonen, met kippenpoot en een kippenhoofd. Toen we daar aan kwamen stonden de bonen al een tijdje op omdat ze naders niet op tijd klaar zouden zijn. Vera en ik mochten de kippenpoten en hoofd klaar maken. Eerst moesten we deze nog schoonmaken. Bij de kippen poten moesten we nog een vel er afhalen en de nagels. Bij het hoofd moesten we alle haren eraf halen en moesten we de bek schoon maken. Nadat dit vieze werk gedaan was, kon het met wat kruiden de pan in. Na een half uur was het klaar. In het half uur moesten we geregeld roeren en ondertussen hebben we met Vuvu gepraat en heb ik met haar dochtertje gespeeld.

Na een half uur konden we beginnen met eten. Mijn bord zat echt enorm vol, ik wist van te voren al dat ik hem niet helemaal leeg zou krijgen. De bonen waren echt lekker, maar ik zag erg tegen de poten en de kop op. Toch moest ik eraan geloven. Ik ben met de poten begonnen. Dit ging nog wel er zat weinig vlees aan maar het ging ermee door. Even later was de kop aan de beurt. Het begin ging nog wel, totdat ik de hersenen tegen kwam. Hier heb ik ook een beetje van op, maar dat was best vies. Even later was een oog aan de beurt. Dit vond ik ook niet echt lekker.

Mijn bord was op het einde niet helemaal leeg. Vuvu bracht mijn bord naar buiten en dit aten andere mensen nog leeg. Echt gek om te zien. Er werd helemaal geen eten weggegooid, maar het werd gewoon aan andere mensen gegeven. Na nog een tijdje gekletst te hebben zijn we naar huis gegaan. Zodat we zeker wisten dat we voor het donker weer thuis zouden zijn.

.

Zaterdag 8 januari

Omdat ik de vorige keer geen filmpje had van het bungy jumpen, vond ik dat ik nog een keer moest gaan voor het filmpje. Vera wilde eigenlijk ook graag een keer springen, dus hadden we besloten om vandaag te gaan. Gisteren had ik gebeld voor een afspraak en om 13.00 zullen we gaan spring.

Rond half 10 zaten we in de auto. We moesten er om 12 uur zijn en we zouden er ongeveer 2 uurtjes over rijden. Rond half 12 waren we bij de brug. We hebben eerst gekeken hoe het weer was en of er geen wolken bij de brug zouden hangen, anders was ik niet van plan om te gaan springen, want dan had ik waarschijnlijk nog geen filmpje. Gelukkig was het erg helder weer en zijn we ons gaan melden. Voor het bungy jumpen moet je je eigen laten wegen en tijdens het wegen kwam ik tot de conclusie dat ik in 2 weken tijd toch wel 1 kilo lichter was geworden. Dat was wel een opluchting voor mij. Toen het bijna tijd was zijn we ons tuigje aan gaan doen en om kwart voor 1 liepen we naar de brug toe. Vera moest als 3de springen en ik als 4de. Ik was deze keer niet echt zenuwachting, behalve toen ik op het randje stond. Want het is toch best hoog. De 2de keer was ook weer een geweldige ervaring. Nadat we weer van de brug waren, zijn we eerst iets gaan eten en daarna zijn we onze foto's en filmpje gaan bekijken. Gelukkig had ik deze keer wel een film. Nadat we ze hadden zijn we weer in de auto gestapt en naar huis gereden. Toen we thuis waren hebben we gegeten en daarna hebben we even lekker gezeten.

's Avonds zijn we nog uit geweest. Lotte is morgen jarig en die wilde haar verjaardag in een kroeg vieren, dus zijn we daar ook maar even langs gegaan. Omdat we toch wel best moe waren van de dag is het niet laat geworden.

.

Zondag 9 januari

Vanmorgen zijn Vera en ik voor de laatste keer naar het marktje gegaan. We hebben hier een tijdje rondgelopen en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Thuis zijn we lekker in de zon gaan liggen. Omdat het zo warm was heb ik ook maar een duik in het zwembad genomen. Samen met Vera en Lotte heb ik een tijdje liggen kletsen in de tuin

's avonds zijn we uit eten gegaan voor Lottes verjaardag. Berend was ook gekomen, het is al echt een hele tijd geleden dat we die gezen hebben. Het was erg gezellig. Na het eten heb ik thuis nog op de laptop gezeten en daarna ben ik gaan slapen.

.

Maandag 10 januari

Vanmorgen waren we om 9 uur op stage. Ik moest hier de laatste dingentjes nog afronden en uitprinten. Omdat we om 12 uur klaar waren, mochten we naar huis gaan. Thuis ben ik verder gaan werken aan mijn verslag en de rest van de avond hebben we nog gezellig zitten kletsen.

.

Dinsdag 11 januari

Vandaag heb ik de hele ochtend aan mijn verslag gewerkt. Deze moet ik uiterlijk vrijdag opsturen naar mijn leraar. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik het zeker op tijd afhebben. 's Middags ben ik samen met Vera boodschappen gaan doen. We moesten voor onszelf nog enkele dingen kopen en voor morgen het afscheid op stage. Nadat we alles hadden zijn we weer naar huis gegaan en daar ben ik nog verder gaan werken aan mijn verslag.

's Avonds is Martijn nog langs geweest om afscheid van ons te nemen en op zijn advies zijn we nog snel naar Ellen (onze supervisor) gereden. Bij de benzine pomp hadden we nog een klein cadeautje gekocht en bij Ellen hebben we nog even zitten praten. Daarna zijn we weer naar huis gegaan.

.

Woensdag 12 januari

Vandaag is onze allerlaatste dag op stage. Om 12 uur hadden we ons eindbesprek met onze docent van school. Het eindgesprek duurde bijna 2 uur. Het eindgesprek ging goed en ik denk dat ik wel kan zeggen dat we onze stage beide met een voldoend hebben afgerond.

Na het eindgesprek kwamen alle medewerkers naar ons deel van het kantoor toe. Hier stond taart en drinken voor ze klaar. We hebben Lauren bedankt de fijne samenwerking, de goede begeleiding en nog veel meer. Lauren heeft ons ook nog bedankt en na het afscheid zijn Vera en ik naar huis gegaan.

Thuis ben ik weer verder gaan werken aan mijn verslag en 's avonds heb ik samen met Vera nog wat herinneringen van de afgelopen 5 maanden omhoog gehaald. De tijd is echt zo snel gegaan. Het lijkt nog maar net geleden dat we op schphol in het vliegtuig stapte.

.

Donderdag 13 januari

Vanmorgen liep mijn wekker om 9 uur af. Meteen heb ik mijn laptop aan gezet om mijn verslag voor school af te maken. Om 11 uur was het bijna af, de rest zal ik vanmiddag doen. Samen met Vera ben ik nog even gaan shoppen. We hebben een gezellige middag gehad, maar het is wel gek om te beseffen dat je voor de laatste keer in het winkelcentrum komt. Na een gezellige middag, zijn we naar huis gegaan. Thuis heb ik even mijn verslag af gemaakt en ben me daarna klaar gaan maken voor het uit eten.

's Avonds zijn we met Heidi, Lotte en Berend uit eten gegaan, ter afscheid van ons. We zaten bij een restaurantje bij de zee. Het was erg gezellig. Na dat we het dessert op hadden kregen we nog een klein cadeautje van Anouk, Lotte en Heidi. Echt lief. Het was een tijdschrift voor in het vliegtuig, koekjes en een sjaal. Na dat we betaald hadden hebben we nog een strandwandeling gemaakt. Ik vond het echt een gezellige avond.

.

Vrijdag 14 januari

Vanmorgen heb ik een beetje uitgeslapen. Samen met Vera ben ik gaan lunchen en aan het einde van de middag hebben weo onze auto ingeleverd. Berend is speciaal voor ons op en neer gereden om ons thuis af te kunnen zetten, anders hadden we een taxi moeten bellen en daar kun je soms heel lang op moeten wachten.

's Avonds heb ik mijn koffer ingepakt. Toen er bijna alles in zat zijn we naar de buurman gelopen om een weegschaal te lenen. En toen kwam ik tot de conclusie dat mijn koffer eigenlijk veel te zwaar is, maar ik zie bij het vliegveld wel wat ze ervan zeggen.

De afgelopen 5 maanden zijn echt voorbij gevlogen Het lijkt nog maar net geleden dat we op Schiphol stonden om aan dit avontuur te beginnen. De afgelopen week hebben we veel dingen gedaan voor ‘de laatste keer'. Het is echt raar om op verschillende plekken voor de laatste keer te lopen. ik besef het nog niet helemaal. Morgen sluit ik mijn periode helemaal af door in het vliegtuig te stappen.

Reacties

Reacties

nelleke

Hallo Ingrid
Het zit er weer op: 5 maanden zuid Afrika, met een heleboel nieuwe ervaringen. Het wonen in een heel andere omgeving, de stage, contact met andere vrijwilligers, de vele uitstapjes, de vakantie met Rick en Mark. Ik heb niet al je verhalen gelezen, maar ik heb wel begrepen dat het je goed gegaan is.
Het zal weer even wennen zijn thuis, maar ook wel weer fijn, denk ik.
Succes bij de nieuwe start !
groetjes nelleke

Annemie en Jan

Hey Ingrid,

Het was hartstikke leuk om jouw stage te volgen. Mooie verhalen en ook hele mooie foto's. Het filmpje van het bungee-jumpen houden we tegoed! Het recept van die kip hoef je niet mee te brengen. Knap dat je dat gegeten hebt. Leek ons nog erger dan bungee-jumpen! We wensen je een hele goede reis naar huis en we zien je gauw in Sint-Michielsgestel.

Groetjes uit Den Bosch,
Annemie en Jan

Peter

hallo Ingrid,
Momenteel ben je weer geland in Nederland en zit je stage erop. Je kunt met veel plezier terugkijken op een onvergetelijk avontuur. Hopenlijk ben je ook weer snel gewend aan de Hollandse leefstijl. Succes met het afronden van je project.

groeten,
Ome Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!