Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

de zeventiende week (zat. 11 dec. t/m vrij. 17 dec.)

Zaterdag 11 december

Vanmorgen rond half 11 zijn we vertrokken richting East Londen. Onze planning is om 2 nachten in East Londen te blijven, daarna 2 nachten in Coffee Bay en dan nog 3 nachten in Hogsback. Na het tanken, kwam Anouk erachter dat ze haar pinpas vergeten was. Dus eerst weer terug naar huis om haar pinpas op te halen en daarna konden we dus echt vertrekken.

Na ongeveer 4 uur gereden te hebben, kwamen we rond half 3 in East Londen aan. Onderweg heeft het veel geregend en het regende nog steeds. In East Londen hebben we wat rond gereden en zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. Uiteindelijk hadden we een backpackers gevonden waar we een eigen hutje hadden voor 4 personen. Nadat dat geregeld was zijn we even naar het winkelcentrum gereden om nog iets te gaan eten, want we hadden allemaal best wel honger. Nadat we iets kleins op hadden, hebben we nog een tijdje in het winkelcentrum rond gereden, omdat we daar 's avonds waarschijnlijk weer zullen moeten eten. Rond 7 uur werden er door het politie corps een aantal kerstliedjes bij candle light gezongen, Na daar een tijdje gezeten te hebben en meegezongen te hebben, zijn we rond half 9, 9 uur gaan eten. Na het eten zijn we door het winkelcentrum gelopen om te gaan zoeken welke uitgang we nodig hadden om bij onze auto uit te komen, Uiteindelijk hadden we de goede uitgang gevonden en zijn we naar het backpackers gereden. Het was erg druk, voor het backpackers op straat, maar ook op het terrein van de backpackers. Lindy vroeg zich nog af waar we het veiligste zouden zijn, buiten op straat of op het terrein van het backpackers. We zijn meteen in onze hut gaan liggen. Hier hebben we nog even liggen kletsen en rond 12 uur zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 12 december

Rond 9 uur liep de wekker af. We zijn lekker gaan douche en hebben daarna alles weer ingepakt. Omdat we er gisteren achterkwamen dat er niet veel in East Londen te doen is, hebben we besloten om verder te rijden naar Chintsa. Voordat we echt op weg waren, zijn we langs de supermarkt gereden om eten te halen en dit hebben we ook eerst opgegeten. Daarna zijn we in de auto gestapt. Onderweg hebben we weer veel regen gehad. In Chintsa hebben we ook eerst rond gereden naar een plek op te slapen. We konden eerst het backpackers niet vinden na een tijdje hadden we deze toch gevonden, maar zouden we niet bij elkaar kunnen slapen, dus hebben we besloten om verder te kijken. Na wat rond bellen, hadden we toch nog een Lodge voor een redelijke prijs kunnen vinden. We zijn eerst gaan lunchen. We moesten hier heel erg lang wachten op het eten, maar ondertussen hebben we nog wel 2 shotjes gratis gekregen. Voordat we weer terug naar de Lodge reden, hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan. en daarna hebben we nog wat rond gereden. Onderweg zijn de ruitenwissers nog kapot gegaan. Ze deden helemaal niets meer, maar we hadden ze we nodig omat het regende. Toch zijn we door gereden en al snel hield het op met regenen, dus konden we weer iets zien. Bij de Lodge hadden we iets gegeten en daarna hebben we wat televisie gekeken en gekletst. Rond 12 uur zijn we naar de slaap kamer gegaan. Ik lag met Lindy op een kamer. We hebben nog even gekletst en daarna zijn we gaan slapen.

Maandag 13 december

Rond half 9 wilde de eerste gaan douche, helaas hadden we koud water. Ze waren vergeten de boiler aan te zetten, des moesten we even wachten voordat het water warm zou zijn. daarom hebben we eerst ontbeten en daarna zijn we gaan douche. Marjella had nog gebeld voor de auto over de ruitenwissers en vertelde ons dat we een aardappel door de midden moesten snijden en deze over het raam moesten doen. We stonden allemaal gek te kijken en vonden dat we dit niet met een aardappel op konden lossen maar dat de ruitenwissers toch wel even gemaakt moesten worden, omdat het weer er toch niet zo goed uit zag en de kans heel groot was dat het weer zou gaan regenen. Toen we aan het betalen waren, zeiden we tegen die man dat onze ruitenwissers kapot waren en dat ons gezegd is dat we met een aardappel over de ruit heen moesten gaan. De man keek alsof het hem bekend voorkwam, maar toch ging hij nog een vriend bellen om te vragen of hij er even naar wilde kijken. Even later stonden we bij die vriend op de stoep. Hij heeft onder de motorkap gekeken en even in de auto, uiteindelijk heeft hij een zekering vervangen en daarna deden de ruitenwissers het weer. Zo konden we onze reis weer voortzetten naar Coffee Bay.

We hebben ongeveer 4 tot 5 gereden door het mooie landschap en verschillende steden. De steden waren erg druk en veel mensen waren langs de weg van alles aan het verkopen, echt Afrikaans. Na een tijdje stond Coffee Bay aangegeven op de borden. Vanaf hier zou de beruchte slechte weg beginnen. De weg zat op het einde wel vol met gaten en kuilen maar door de verhalen had ik de weg nog slechter verwacht dan dat deze is. Onderweg hebben we dus de kuilen proberen te ontwijken. Verder liep er veel over straat heen, zoals mensen, kinderen, koeien, geiten, schapen, paarden, honden en nog een aantal andere dieren.

Toen we in Coffee Bay waren, zijn we op zoek gegaan naar een backpackers waar we konden slapen. Uitendelijk haddn we er een gevonden, waar we onze eigen hut hadden. De rest van de middag hebben we buiten een cocktail gedronken en daarna zijn we in onze hut monopoly gaan spelen. Na het eten hebben we het spelletje af gemaakt en daarna hebben we in de bar nog iets gedronken. Rond 11 uur zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag 14 december

Rond 8 uur liep de wekker af. We hebben nog even gelegen en daarna zijn we gaan douche. Na het douche hebben we ontbeten en rond 10 uur zaten we weer in de auto. We zijn eerst naar een benzine pomp gereden. Deze benzine pomp is bijna geen benzine pomp meer te noemen en het was maar de vraag of ze wel benzine hadden, want dat was ook nog maar de vraag. Anders moesten we 90km rijden voor de volgende. Gelukkig hadden ze wel benzine. Nadat de tank weer vol was, zijn we door gereden naar Hole in the Wall. Deze weg was 18 kilometer lang, maar we hebben er ongeveer 1uur over gereden. Zo slecht was deze weg en doordat het regende en de kuilen vol water lag, wisten we niet hoe diep deze waren. Ook moesten we weer de ruitenwissers gebruiken. Deze raakte steeds in elkaar of een ruitenwisser viel steeds langs het raam, waardoor het steeds leek of deze afbrak. Nadat we hem steeds weer handmatig op het raam gezet hadden, konden we weer verder rijden.

Eenmaal bij Hole in the Wall kwamen veel kinderen naar de auto toe gerend. Ze wilde allemaal op onze auto letten of ons naar ‘Hole in the Wall' begeleiden. Na een korte wandeling waren we bij Hole in the Wall. Hier hebben we een aantal foto's gemaakt en daarna zijn we weer terug gelopen naar de auto. De kinderen die met ons mee gelopen waren, vroegen daar geld voor. We hadden ze iets gegeven, maar daar waren ze niet blij mee omdat ze het te weinig vonden. Toch zijn we in de auto gestapt en richting Port st. John's gereden. Bij de eerste benzine pomp die we tegen kwamen, na bijna 2 uur gereden te hebben, zijn we gestopt voor wat eten en voor de toilet. De toilet was in een huisje achter de benzine pomp. Dit huisje was van iemand die daar werkte. Nadat we in plaats van eten een pak koekjes hadden gekocht, konden we de rit voortzetten. Ook tijdens deze rit viel er steeds een ruitenwisser buiten het raam. Uiteindelijk zijn we bij een benzine pomp gestopt om deze te laten maken. Een man had iets aangedraaid waardoor de ruitenwisser niet buiten het raam zou kunnen komen. Daarna zijn we door gereden naar Port st. John's. Net voordat we het dorpje inreden, stond er een jongen langs de weg met een (nep)pistool tegen zijn hoofd aan.

Omdat we best laat waren, hadden we in de auto al een backpackers gebeld of daar plaats was. Nadat we een beetje verkeerd gereden waren hadden we het backpackers gevonden. We vonden alleen het backpackers helemaal niets. Langs onze slaapkamer raam, stond een slangenkooi, dus we mochten het raam niet open zetten omdat deze slang anders naar binnen kwam. Daarom hebben we besloten om bij de buren te kijken. Deze hadden een Lodge. Hier kregen we twee kamers en hadden we een eigen badkamer.

Omdat het al best laat was, zijn we meteen gaan eten. De keuken van dit ‘restaurant' was een caravan en wij zaten buiten onder een overkapping. Het eten was erg lekker en het was er ook gezellig. Na het eten hebben we in de Lodge nog wat gedronken en gekletst met de eigenaren. Rond half 12 zijn we naar onze kamers gegaan. Ik lag met Marjella op een kamer. We hebbe nog een hele tijd gekletst en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Woensdag 15 december

Vanmorgen ging de wekker om 9 uur, na een korte douche zijn we de auto ingestapt om naar de supermarkt te rijden. Na wat brood en beleg gekocht te hebben, zijn we op zoek gegaan naar een klein vliegveldje op een berg, deze konden we alleen niet vinden. Daarom zijn we naar de toeristen informatie gegaan om te vragen waar het was. Daar hebben ze het ons uitgelegd en na een tijdje rijden stonden we opeens op de landingsbaan. Ook stonden er een paar koeien op de landingsbaan.

Toen we iets verder reden, zagen we dat er een kleine vliegtuig zich aan het klaar maken was om op te stijgen. Hij vloog net langs onze auto af, was echt gaaf om van zo dicht bij te zien. Nadat het vliegtuigje was opgestegen zijn we naar een ander uitkijk punt gereden Hier hadden we een uitzicht over de zee en over een gedeelte van het dorpje. Rond 2 uur waren we weer bij onze Logde, waar we hebben gegeten. Een tijdje later zijn Marjella, Anouk en ik naar het derde strand gelopen. Onze logde licht aan het tweede strand. Lindy was niet mee gegaan omdat ze zich niet zo lekker voelde. Na een wandeling van ruim een kwartier door de bussbuss kwamen we bij het strandje aan

Het was een erg mooie plek en een erg rustig strandje. We hebben hier een tijdje gezeten en gekletst en toen we de eerste druppels voelde vallen zijn we weer terug gelopen naar de Lodge. Hier lag Lindy nog in bed. Bij de Lodge hebben we een tijdje buiten onder een afdakje gezeten maar toen we ook daar nat werden, zijn Anouk en ik binnen gaan zitten. Een vriend van de eigenaren vertelde ons dat er vanavond een ritueel plats ging vinden op het strand. Tijdens dit ritueel zal er een witte geit geofferd worden voor een vrouw. Deze vrouw moet de hele nacht buiten liggen en de volgende ochtend zal er nog een ritueel plaats vinden. Omdat Anouk en ik toch wel nieuwsgierig waren geworden, zijn we met die vriend van de eigenaren gaan kijken.

Om daar te komen, moesten we over rotsen klimmen. Toen we daar aankwamen duurde het erg lang voordat er iets gebeurde. Eerst moest de slaapplek voor de vrouw gereed gemaakt worden. We hebben daar een hele tijd met een aantal mannen zitten praten. Na een tijdje hebben Anouk en ik besloten om terug te gaan, het duurde wel heel lang en we voelde ons er niet helemaal op ons gemak, omdat de mannen veel dronken en wat drugs gebruikte. Die ene vriend liep weer met ons mee terug.

Toen we weer terug bij de Lodge waren zijn we vrijwel meteen in de auto gestapt om ergens te gaan eten. We hebben bij een restaurantje gezeten waar we best lang op ons eten hebben moeten wachten en veel dingen hadden ze niet. Net nadat we het eten op hadden, kregen we een telefoontje van Heidi, met de mededeling dat er bij ons in huis ingebroken is. Ze zeiden dat alleen de dvd speler weg was en dat ze niet bij iemand in de slaapkamer waren geweest.. Wel hebben ze geprobeerd om in Vera's kamer in te breken, maar dat was ze niet gelukt. We waren allemaal geschokt, maar het was een geruststelling dat er van ons niets weg was. Toch wilde we het graag met onze eigen ogen zien, maar dat gaat helaas niet. Even later zijn we weer naar onze Lodge gereden, onderweg zijn de ruitenwissers weer kapot gegaan. Bij de Lodge zijn we meteen op bed gaan liggen. Vanavond liggen we allemaal op één kamer omdat de andere al gereserveerd waren. We hebben een tijdje liggen praten en uiteindelijk zijn we gaan slapen.

Donderdag 16 december

Vanmorgen liep om 8 uur de wekker af. Na nog even in bed gelegen te hebben, wilde de eerste gaan douche.. Helaas haddden we koud water, dus moesten we even wachten voordat het warm zou zijn. Omdat we toch moesten wachten, hebben we maar eerst ontbeten. Rond 9 uur ging ik testen of het water al warm was. Helaas was het water nog niet echt warm. Rond 10 uur waren we weer klaar om te vertrekken. De vriend van de eigenaren heeft nog even naar de ruitenwissers gekeken en heeft met de zekeringen gerommeld, maar na 10 minuten deden ze het weer. Het regende weer ontzettend hard dus we hadden ze echt nodig.

Even later zaten we in de auto. Bij de supermarkt hebben we nog wat eten gehaald voor onderweg en bij het tankstadion hebben we de auto weer vol gegooid. Rond 11 uur zaten we weer op de weg richting Hogsback. Onderweg kwamen we weer door echte Afrikaanse steden en dorpjes. Na 2 ½ uur rijden, had Marjella het gehad en heb ik het stuur over genomen. Ik zou ook ongeveer 2 ½ uur moeten rijden. De laatste 60 km was alleen en zandpad met veel stenen erin. We hebben hier bijna 2 uur over gedaan. Uiteindelijk heb ik ongeveer 4 uur achter het stuur gezeten.

Eenmaal in Hogsback zijn we op zoek gegaan naar een backpackers. De eerste konden we niet vinden en bij de tweede werden we geholpen door een man die heel erg sliste. Dat was nog niet zo erg. Maar we kregen een sleutel mee en moesten 150 meter lopen voor een huisje. Na 250 meter gelopen te hebben, hadden we het huisje nog steeds niet gevonden. Daarom zijn we maar terug gelopen Omdat we het huisje niet konden vinden en omdat we toch niet bij elkaar konden liggen,zijn we maar weer gegaan.

We zijn naar een Lodge gereden, maar deze bleek dicht te zijn. Gelukkig hadden we een boekje waarin verschillende accommodaties in stonden. We hebben er verschillende gebeld. Veel waren er al vol, maar uiteindelijk hadden we een soort hotel gebeld, die ook huisjes verhuurde voor een redelijke prijs. Aan de telefoon bleek dat het 300 rand duurder was. Even later in het telefoon gesprek had ze er al 200 rand afgedaan en toen we bij het hotel aan de receptie stonden heeft ze er nog eens 100 rand vanaf gehaald, dus hebben we het uiteindelijk voor de oude prijs gehad.

Het was echt een mooi huisje. We hadden twee slaapkamers een eigen badkamer en klein keukentje en een kleine woonkamer. Voor dat geld hadden we ook niet in het backpackers kunnen slapen, waar we minder zouden krijgen. Omdat het al 6 uur was zijn we bijna meteen naar het restaurant van het hotel gelopen. Het eten was erg lekker en het toetje was ook heerlijk. Nadat we daar nog even gezeten hadden, zijn we naar ons huisje gelopen. Hier hebben we nog even thee gedronken en zitten kletsen en uiteindelijk zijn we op bed gaan liggen. Ik lag samen met Anouk op een kamer. Na een tijdje gekletst te hebben, zijn we gaan slapen

Vrijdag 17 december

Ook vanmorgen liep om 8 uur de wekker af, ook al waren we iets eerder wakker. De zonnestralen kwamen onze kamer in. Na een douche zaten we rond 9 uur aan het ontbijt. Omdat het al wat bewolkt werd, hebben we besloten om toch maar vandaag naar huis te rijden. Rond 10 uur hebben we alles ingepakt en waren we ons huisje uit. Omdat we gisteren zo'n lekker toetje op hadden en er nog meer lekkere toetjes op stonden, zijn we er nog eentje gaan bestellen. Eigenlijk kond dat pas vanaf 12 uur maar toch hadden we het voor elkaar gekregen dat we om half 11 al een apple crumble.

Na de Apple crumble zijn we in de auto gestapt om bij de toeristen informatie gaan vragen hoe we bij de watervallen kunnen komen. Hier hebben we een paar wandelroutes uitgelegd gekregen. Hiervan hebben we er eentje uitgekozen die we hebben gelopen. Na ongeveer 20 minuten gelopen te hebben, kwamen we bij een mooie waterval. Na wat foto's zijn we weer terug naar de auto gelopen.

Nadat we getankt hadden en de laatste boodschapjes gedaan hadden voor onderweg, konden we weer weg rijden. In het begin wilde de auto niet starten, maar om 12 uur waren we toch op weg naar huis. Tijdens de rit was het wat bewolkt en soms kwam de zon door. Toch was het best warm. Eenmaal thuis gingen we meteen kijken wat er van de inbraak te zien was en of onze laptops er nog wel stonden. Er was erg weinig van te zien en alle laptops waren er nog . Even later kwam Heidi thuis en vertelde het kromme verhaal van de inbraak 's Avonds hebben we lekker thuis gezeten. We hebben lekker nazitten praten over de vakantie en daarna zijn we gaan slapen.

Kees en Lenie

Hoi Ingrid

Wij hebben Rick en Mark vandaag naar het vliegveld gebracht, ze hadden er super veel zin in om het koude Nederland te verlaten en naar jouw in het warme Zuid Afrika toe te komen. Na de onzekerheid of ze wel zouden kunnen vertrekken vanwege de sneeuw overlast, in het afgelopen weekend. En na een overboeking te hebben gehad op hun geboekte vlucht, moest het ticket omgeboekt worden en is het ze toch gelukt om Nederland te verlaten en naar je toe te komen Wij gaan ervan uit dat jullie morgen elkaar ontmoeten en wensen jullie drieen een leuke vakantie toe.

Groetjes Papa Mama