Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De vijftiende week (zat. 27 nov. t/m vrij. 3 dec.)

Zaterdag 27 november

Vandaag gaan we shoppen in Greenackers met Sanne, Diane en Mieke.. We hebben naar kleren gekeken en naar een paar kleine cadeautjes voor sinterklaas avond. We kopen allemaal 3 cadeautjes en gaan dan een spelletje doen.

Na een gezellige ochtend en de helft van de middag moesten Vera en ik naar huis. Om 4 uur moeten we namelijk bij de spa zijn waar we een lekkere massage zullen gaan krijgen. Hier gingen ik met Marjella, Lindy, Anouk, Vera en Heidi naartoe. We moesten in twee groepjes gaan omdat er maar totaal 4 tegelijk konden gaan. Eerst zijn Marjella, Lindy, Anouk en ik gegaan. Vera en Heidi zijn bij het zwembad gebleven. Na ongeveer n half uur waren wij klaar en kregen Vera en Heidi een massage. Ik vond het echt heerlijk om een massage te krijgen, het was echt ontspannend.

's Avonds is berend gekomen om te braaien. Later die avond ben ik nog samen met Anouk en Heidi naar het casino gegaan. Dat was ook wel leuk om mee te maken, heel anders dan in Nederland, maar wel leuk om een avondje naar toe te gaan. Na daar een paar uur rond gelopen te hebben, zijn we weer naar huis gegaan en ben ik lekker gaan slapen.

Zondag 28 november

Vanmorgen heb ik lekker uitgeslapen en daarna zijn we met een groepje naar het marktje gegaan. Hier hebben we een tijdje rond gelopen en mooie beeldjes gezien. Omdat het wat begon te regenen zijn we maar naar de boardwalk en aarna zijn we weer naar huis gereden

Die middag heb ik lekker wat gelezen en verder heb ik nog aan school gewerkt, tja dat hoor er helaas ook bij. Na het eten hebben we televisie gekeken en daarna ben ik lekker gaan slapen. Het was niet zo'n bijzondere dag vandaag. Morgen hebben we een Christmas party van de Lonwabo school. Ik heb er nu al zin in.

Maandag 29 november

Vanmorgen was het dan zo ver. Vandaag is de Christmas party van de kinderen van de Lonwabo school. Om half 9 waren we bij Happy Valley, een parkje tegen het strand aan. We waren de eerste, we hadden daar met Corrie afgesproken, maar die was er nog niet. Corrie had haar zoon mee genomen, haar andere zoon zou later nog komen. Rond 9 uur zouden de kinderen arriveren. We hebben wat spulletjes klaar gezet. Omdat Corrie nog bedacht dat we helemaal geen voetballen of iets hadden, ben ik nog samen met Wouter, de zoon van Corrie, de auto ingestapt op ballen te gaan kopen.

Nadat we de ballen hadden, reden we terug naar Happy Valley, Wouter zei nog tegen mij, hier moet je naar de zee kijken, want hier zie je vaak dolfijnen. En ja hoor, ik zag ze. Er waren heel veel dolfijnen, precies voor Happy Valley. Wouter belde zijn moeder om het ook tegen Vera te zeggen. Ik was langs de weg uitgestapt en naar het strand gelopen en Vera was daar even later ook. Het was echt een grote groep dolfijnen. Het was erg mooi om te zien, zo dicht bij de kust. We hebben een hele tijd staan kijken, het was echt gaaf om te zien.

Omdat we de kinderen ook de zee in zouden gaan en we onze bikini niet bij hadden, omdat dat niet tegen ons gezegd was, ben ik snel in de auto gesprokken om onze bikini's op te halen. Toen ik weer terug kwam waren de kinderen net gearriveerd. De kinderen zaten al naar de clowns te kijken. Alle kinderen zaten op enkele kleden op de grond. Omdat een meisje niet zelfstanding kon zitten heeft ze de hele tijd tegen mij aangezeten, zodat ze toch de clowns kon zien. Alle kinderen zaten erg stil naar de clowns te kijken en ze begrepen niets van de trucs.

Nadat de clowns klaar waren, kreeg iedereen een maaltijd van de Mac Donalds, ook wij kregen ervan. Het was niet erg lekker, de friet was niet echt warm en erg slap en de hamburger ging er ook nog maar net mee door. De kinderen vonden het erg lekker. Na het eten gingen bijna alle kinderen naar het springkussens. Er stonden er twee van. Natuurlijk zaten ze met veel te veel kinderen op één springkussen. Sommige kinderen konden niet zelfstandig op 't springkussen, deze heb ik daarom ook geholpen. Je zag de kinderen echt genieten.

Na de springkussens was de zee aan de beurt. Degene die zwemkleren hadden, hebben deze aangetrokken en de andere hebben gewoon hun eigen kleren aangehouden. Er waren twee strandrolstoelen, waarmee we de zee in konden, zo konden ook de kinderen de zee in die er normaal niet ik kunnen Toen we allemaal op het strand waren moesten we eerst bij elkaar gaan zitten. De life guards vertelde iedereen enkele regels, waaraan de kinderen zich moeste houden.

Bijna alle kinderen wilde het water in en we moesten ze allemaal in de gaten houden. Dit omdat bijna niemand kan zwemmen en omdat sommige zelfs nog nooit op het strand en dus in de zee geweest zijn. Daarnaast moesten bijna alle kinderen helpen.

Het was echt mooi om te zien dat alle kinderen het water in rende en echt aan het genieten waren. na bijna 2 in de zee gezeten te hebben, was het weer tijd om eruit te gaan. Eenmaal weer terug bij de plek waar onze spullen lagen, hebben alle kinderen weer drogen kleren aangedaan en daarna was het tijd om de cadeautjes uit te delen. Alle kinderen kregen een zak met snoep en drinken erin en er zat ook nog een klein cadeautje bij. Na nog wat drinken gehad te hebben was het inmiddels al 1 uur. Dus het was tijd om alle kinderen weer in de busjes te doen en naar huis te brengen. Echt heel gek dat ze niet eens een keer de kinderen tellen, dus maar gokken dat ze alle kinderen hebben.

Corrie, haar twee zonen, Vera en ik bleven over. Na wat opruimen en even gezeten te hebben, om zeker te weten dat er geen kind achter gebleven is, zijn we ook gegaan. We zijn nog met z'n 5e ergens gaan drinken en eten, omdat we zo goed meegeholpen hadden. We hadden allemaal iets te drinken en iets kleins erbij. We hebben een hele tijd zitten praten. Het gesprek ging in het Engels Afrikaans en in het Nederlands. We hebben enorm zitten lachen omdat sommige woorden echt enorm gek in de oren klinkt.

Toen we thuis waren heb ik even lekker gedoucht en daarna hebben we alles klaar gemaakt voor de opening die woensdag plaatsvindt. Na het avond eten, heb ik nog even op de bank gezeten en daarna ben ik op tijd gaan slapen.

Dinsdag 30 november

Vanmorgen waren we rond half 9 op kantoor, hier zouden we de hele dag zijn. Maar dit plan wijzigde al snel. Vera kreeg een telefoontje van Corrie of wij alle spullen voor de library (bibliotheek) al hadden en of we vandaag de opening zouden kunnen doen in plaats van morgen. Vandaag waren al weinig kinderen op school en morgen zouden er helemaal geen zijn.

Zo flexibel als we zijn hebben we snel alle spullen gepakt en aan Lauren gevraagd of ze mee wilde gaan. Zij zat nog in een meeting dus ze kwam later. Snel zijn we naar huis gereden om de rest van de spullen op te halen. Marjella was vandaag ook thuis want haar stage ging niet door, dus hebben we gevraagd of ze mee wilde gaan en dan vooral voor het maken van foto's

Al snel daarna waren we op de Lonwabo school, hier kregen we te horen dat er vandaag ook maar 30 kinderen waren. Meteen waren we minder enthousiast . Daar staan we dan met onze grootse plannen om de hele school langs te laten komen, blijken er maar 30 kinderen te zijn. Corrie was nog even weg maar ondertussen hadden wij alles klaar gezet. Daarna zijn we alle kinderen bij elkaar gaan zoeken die er zijn en aan hen en aan de leraren die er waren hebben we onze spullen laten zien. Iedereen keek hun ogen uit. Hebben jullie zo veel gekocht en engelse en Xhosa boekjes, net wat we nodig hadden. Alle kinderen en leraren hebben nog en zakje chips en wat drinken gekregen. Daarna begon Pumela in het Xhosa aan iedereen te vertellen wat we gerealiseerd hadden en wat de bedoeling van de bibliotheek is. De kinderen en de leraren zaten allemaal te luisteren. Nadat zij hen bedankje klaar hadden, gaf ze het woord nog aan een lerares en daarna bedankte sommige kinderen ons nog en die gaven ons ook nog een knuffel. Nadat dat gedaan was, hebben wij de gelegenheid aangegrepen om ook maar iedereen te bedanken en hebben we Pumela en Corrie nog een klein cadeautje gegeven, deze opende ze niet. In hun cultuur worden cadeautjes pas geopend als er gezegd wordt dat het open gemaakt wordt of als degene die het gegeven weer weg is. Nadat alle bedankjes gedaan waren zijn we met de kinderen gaan spelen

Na ongeveer 2 uur puzzels hebben gelegd, boekjes gelezen en de kinderen vermaakt, was het voor de kinderen tijd om naar huis te gaan. De kinderen hadden echt een geweldige middag. Ze mochten spelen, kregen aandacht en mochten zoveel drinken en chips eten als ze maar wilde. Toen de kinderen weg gingen, kregen ze nog een zakje chips en een sticker op hun voorhoofd. Dit betekend voor hen dat ze goed en hard gewerkt hebben. De kinderen bedankte ons allemaal en we kregen zelfs nog een paar knuffels. Nadat iedereen weg was, zijn we de spullen gaan opruimen en in de kast bij Corrie gaan zetten. Hier hebben we nog wat dingen op de kast gehangen en daarna was het tijd om bij de Lonwabo school te vertrekken. Na de laatste bedankjes stapte we in de auto. Omdat we z'n actieve dag achter de rug hadden gehad, mochten we van Lauren naar huis gaan.

Ik ging echt met een fijn gevoel. Wij hebben, met behulp van onze sponsors, een bibliotheek voor deze school kunnen opzetten. Hier zullen ze lang plezier van hebben Het is echt fijn om dat op deze school achter te laten, want ze hebben hier helemaal niets .

Thuis heb ik nog een tijdje aan school gewerkt en gekletst met de andere. Aan het einde van de middag werd Jessie weg gehaald omdat we over een week allemaal aan het reizen zijn en er dan niemand is om voor hem te zorgen. Daarom hebben we moeten besluiten om hem naar een asiel te doen.

Na het eten zijn Vera, Lindy, Talitha en ik nog naar supervisie gegaan. Dit was de laatste supervisie bijeenkomst in Zuid-Afrika. Na een uurtje waren we er weer klaar en zijn we naar huis gereden. Thuis heb ik nog even op de laptop gezeten en daarna ben ik lekker gaan slapen.

Graag wil ik de mensen die mij gesponsord hebben even in het zonnetje zetten. Dankzij jullie hebben we een mooie bibliotheek voor de Lonwabo school kunnen opzetten. Namens alle kinderen en de gehele staff van de Lonwabo school ‘Thank you very much and God bless you!.

Ik wil jullie enorm bedanken voor jullie bijdrage aan de bibliotheek. Zonder jullie hadden we dit nooit kunnen opzetten. In alle toespraken werden wij uitbundig bedankt en via deze weg wil ik dat ook doorgeven aan jullie. Sponsors enorm bedankt voor jullie bijdrage .Zoals ze het hier zeggen: Jullie hebben je hart op de goede plaats zitten

Woensdag 1 december

Gisteren werd er tijdens de opening door Corrie gevraagd of we vandaag rond half 10 bij de Lonwabo school konden zijn. Waarom we daar naar toe moesten komen was ons niet duidelijk, want er waren geen kinderen meer op school. De opening van de library is geweest. Dus eigenlijk zijn we daar klaar. We hebben er alleen volgende week nog een christmas party van de staff van. Maar vanmorgen stonden we toch om half 10 op de stoep van de Lonwabo school. Nog steeds niet wetend wat er komen gaat.

We liepen Corries kantoor binnen en toen zak ik het al. Er stonden twee tassen op tafel en er stond nog wat lekkers bij. Er lagen broodjes, kip en cook sisters (iets typisch Afrikaans). Ik dacht mmm lekker kip op de vroege ochtend, nadat ik net een ontbijt op heb. We mochten gaan zitten op de stoelen die voor ons klaar stonden en toen moesten we even wachten totdat iedereen er was. Corrie en Lauren waren al in het kantoortje. Even later kwamen Pumela en Geraldine ook binnen. Geraldine kreeg het woord en begon eerst mij te bedanken, voor mijn inzet, mijn hulp en alle liefde en aandacht die ik daar aan de kindern gegeven heb. Ze waren zeer dankbaar voor wat we daar allemaal gedaan hebben. Ik kreeg een grote tas met een doosje chocolaatjes en een doos met 6 mooie mokken erin. Na mij was Vera aan de beurt. Nadat we hen weer bedankt hadden, mochten we aan de lekkere dingen beginnen.

Het is zo jammer om op die school weg te gaan. Alle medewerkers zijn daar zou aardig en alle kinderen zijn zo dankbaar voor wat je daar doet. En er kan daar nog zoveel veranderd worden en je kunt daar nog zoveel hulp bieden. Ik heb echt een hele leuke tijd gehad op die school en ik heb er echt heel veel geleerd.

Even later hebben we alle foto's die wij van de Lonwabo school hebben aan Corrie gegeven. Ze was hier zo blij mee. Meteen zijn we de foto's van de christmas party van afgelopen maandag gaan kijken.

Rond 11 uur was het echt tijd om daar te vertrekken. Na elkaar nog vele malen te bedanken, zijn we in de auto gestapt en vertrokken. Ik ben blij dat we op deze school iets blijvends hebben achter gelaten voor de kinderen en voor de staff. Ik weet zeker dat dit goed terecht gekomen is en dat ze er ook zeker gebruik van gaan maken. Ze waren allemaal zo blij met de library.

Even later waren we op kantoor. Hier hebben we wat spullen opgehaald en vervolgens zijn we naar huis gereden om thuis aan school te werken. Volgende week moet ik al een aantal verslagen af hebben en daar moet ik nog wel even voor gaan zitten.

Thuis heb ik de hele middag aan school gewerkt. en heb ook echt veel kunnen doen. Na het eten zijn we nog naar de bioscoop gegaan. Lindy en ik zijn samen naar de film gegaan, want de rest van ons huis wilde graag naar Harry Potter. Maar daar houden Lindy en ik niet zo van dus zijn we maar in een andere zaal gaan zitten. Na de film hebben we nog even thuis op de bank gezeten en daarna ben ik lekker gaan slapen.

Donderdag 2 dec

Vandaag was het weer een gewone kantoor dag. Najah gewoon... We waren rond half 9 op kantoor. Tot 10 uur heb ik hard gewerkt aan verschillende dingen. Om 10 gingen we allemaal naar de board room (dit is een grote ruimte, waar meestal besprekingen zijn)..Er was een Baby shower voor Elna

Elna is ongeveer 8 maanden zwanger en gaat bijna met zwangerschapsverlof. Als verassing was er een baby shower georganiseerd. Er stond allemaal lekkers op tafel. Even nadat iedereen binnen was kwam Elna binnen. Ze was enorm verrast en had dit niet verwacht. Even later zat ze alle cadeautjes uit te pakken. Nadat Elna alle cadeautjes had uitgepakt zijn we de lekkere dingen gaan opeten. En verder hebben we nog lekker geklets. Na ruim een uur zijn we weer aan het werk gegaan. We hebben de hele dag nog op kantoor gewerkt en rond 4 uur zijn we naar huis gegaan.

Vrijdag 3 dec.

Vanmorgen was ik best vroeg wakker, omdat het heerlijk weer was, ben ik maar buiten in de tuin gaan liggen. Na een tijdje zijn er andere bij komen liggen. We hebben best een tijdje in de zon en in het zwembad gelegen. Die middag zijn we nog naar het township gegaan om vrijwilligerswerk te doen. Het was erg leuk om met deze kinderen te spelen. Na een paar uur zijn we daar ook weer gegaan en zijn we naar huis gereden. Dit was de laatste keer dat we hier waren. Op het laats zongen de kinderen nog liedjes voor ons als afscheid echt erg leuk. Thuis hebben we lekker gegeten en de rest van de avond ben ik verder niets meer gedaan.