Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De veertiende week (vrij. 19 nov. t/m vrij. 26 nov.)

Vrijdag 19 november

Rond 5 uur in de middag zijn we naar Knysna vertrokken. Ik ben met Vera, Jeroen, Sanne, Diaan, Mieke en Jeroen gegaan. We waren met twee auto's, onze auto en de auto van Jeroen en Mieke. Omdat we halverwege nog de bikini van Sanne moesten ophalen zijn da andere door gereden. Het was best een stukje om, daarom moest ik het laatste uurtje in het donker rijden. Het is dan ook echt donker, want straatlantarens kennen ze niet. Alleen in de binnenstad. De auto's die je tegemoet komen zijn heel irritant omdat je tegen hun lichten in kijkt, maar een auto voor je is erg makkelijk, omdat je die kunt volgen. Rond half 9 waren we bij onze backpackers gearriveerd. Hier was de braai al warm en konden we bijna meteen eten. De Jongens hebben de hele avond gebraaid en het was erg gezellig. Onze backpackers zat aan het strand, dus zijn we 's nachts nog even over het strand gelopen. Uiteindelijk lagen we rond half 2 in bed.

Zaterdag 20 november

Vanmorgen stonden we rond half 8 weer langs ons bed. Na een lekker ontbijtje zijn we naar het toeristen informatiecentrum gegaan om te kijken of we ergens konden gaan kanoën. Na wat foldertjes gevonden te hebben, zijn we opzoek gegaan. Even later zaten we in een kano. Het was een hele mooie omgeving, maar na 2 uurtjes hadden we het ook wel weer gehad. Na het kanoeen zijn we opzoek gegaan naar een eet tentje. Toen we door Knysna liepen, kwamen we nog een paar leuke winkeltjes tegen, dus die zijn we even binnengelopen. Na ongeveer 'n half uurtje hadden we iets gevonden, waar we konden eten.

Na het eten zijn we nog even door de stad gaan slenteren en verschillende winkeltjes bezocht. Na ruim een uur hadden we dat ook wel gezien. Daarom hadden we besloten om wat rond te gaan rijden en te kijken wat we tegen zouden komen. Voordat we gingen toeren zijn we eerst de auto's volg aan tanken. Hier kwamen we er achter dat een van de banden van de auto van Jeroen best wel zacht stond, daarom zijn we een garage gaan zoeken. Helaas konden we die niet vinden en daarom hebben we besloten dat wij met onze auto wel gaan toeren en dan de andere auto verder opzoek zou gaan naar een garage. Diane, Sanne, Jeroen, Vera en ik zijn dus gaan toeren. Na ongeveer 10 minuten kwamen we een heel mooi plekje tegen om te gaan zwemmen. Er waren daar meer mensen aan het zwemmen dus dachten wij dat het niet heel koud kon zijn. Jeroen lag het eerste in het water. Even later lagen we alle vijf in het water. We hebben wat gezwommen en we hebben met een voetbal gespeeld, die Jeroen net gekocht had. Na een tijdje hadden we genoeg gezwommen. We gingen uit het water om wat op te drogen en even later zaten we in de auto. We wilde nog graag naar het uitkijkpunt rijden, dus hebben we dat nog even gedaan.

Het uitkijk punt was erg mooi, je kon zo over de hele stad kijken. We hebben daarom maar wat foto's gemaakt. even later zijn we nog naar een strandje gereden om te kijken of we daar morgen naar toe kunnen gaan. Nadat we het strand gezien hadden, zijn we boodschappen gaan doen voor de braai van vanavond. Na het boodschappen doen zijn we weer terug gereden naar het backpackers. Hier zijn we nog op het strand gaan zitten om te kijken naar de zonsondergang, deze was erg mooi. Na de zonsondergang zijn je Jeroens de braai warm gaan maken en zijn wij verder het eten gaan snijden. Even later zaten we weer lekker te braaien. Natuurlijk hadden we veel te veel vlees gekocht en hadden we nog wat over. Daarom hadden we besloten om de zondag middag ook maar te braaien. 's Avonds hebben we gezellig na zitten kletsen en daarna zijn we ‘op tijd' gaan slapen.

Zondag 21 november

Vanmorgen waren we weer vroeg wakker. Na een lekker ontbijt zijn we naar een strandje in buffelobay geweest. Hier hebben we even overheen gelopen en daarna zijn we naar het waterfront van Knysna geweest. Hier hebben we een boottochtje gemaakt en daarna hebben we nog de winkeltjes bekeken. Rond half 2 waren we daarmee klaar. Daarna zijn we allemaal naar het strandje gereden waar we gisteren ook waren. Hier hebben we gebraaid, omdat we het vlees moesten opmaken. Een paar uur later waren we hier ook mee klaar. Daarna zijn we allemaal nog even naar het uitzichtspunt van de stad gereden. En nadat we dat gezien hadden, zijn we weer terug naar Port-Elizabeth gereden. Na 3 tot 4 uur rijden waren we bij Diane en Sanne thuis. Hier hebben we even gewacht tot de andere auto daar ook was en daarna zijn we naar huis gegaan. Thuis heb ik een tijdje met de andere meiden gekletst. Marjalla was ook weer terug van het reisje met haar ouders, al zijn haar ouders nog wel In Port-Elizabeth maar ze slaapt wel gewoon thuis. Na een tijdje gekletst te hebben, ben ik lekker gaan slapen, zodat ik morgen weer uitgerust aan een nieuwe week kan beginnen.

Maandag 22 november

Vanmorgen waren we weer om 9 uur op stage. We hebben vandaag de hele dag op kantoor zitten werken aan school en aan andere dingen. We zijn vandaag op tijd naar huis gegaan. Omdat vera al een tijdje een dikkere enkel heeft, gaan we vanmiddag naar de dokter. Nadat we thuis wat spullen op gehaald hebben, zijn we doorgereden naar de dokter. Van te voren hadden we bij martijn geinformeerd waar we het beste naar de dokter konden gaan, omdat hier niet alle zorg even goed is.

Bij de balie kregen we een paar papieren mee die Vera moest invullen. Nadat ze alles had ingevuld, waren we vrij snel aan de beurt. De dokter was een aardige man en hielp goed. Nadat hij iets voorgeschreven had, konden we weer terug naar de hal waar de balie was. Bij een andere balie moest vera het consult betalen en daarna kon ze bij de apotheek, die ook in de hal zat, haar recept op halen. De man die ons daar holp was ook aardig. Nadat vera daar haar spullen had, zijn we nog even langs de supermarkt gereden om boodschappen te doen en daarna zijn we naar huis gereden. De rest van de avond hebben we niets meer gedaan.

Dinsdag 23 november

Vandaag waren we rond half 9 bij de Lonwabo school. We hadden het voornemen om de cliënten van het Ukhetho prject te spreken, maar deze konden we niet spreken omdat ze allemaal nog examens aan het maken waren. Dus hebben we meteen onze plannen gewijzigd en zijn we maar gaan schilderen. We zijn begonnen met Grade 4, daarna hebben we nog Grade 5 en 6 gehad. Zij waren al klaar met het maken van examens en hadden verder toch niet veel meer op school te doen. Deze klassen vonden het echt leuk om te schilderen. Ze waren zo geconcentreerd aan hun schilderij bezig en je kon ook echt zien dat ze wat ouder waren. Er zat vaak ook echt een betekenis achter hun schildering. De jonge kinderen daarentegen hadden vooral strepen op het papier gezet.

Na een ochtendje schilderen zijn we nog naar kantoor gegaan. Hier hebben we voorbereidingen genomen voor de opening van de Library die volgende week woensdag zal plaatsvinden. Rond 4 uur zijn we naar huis gereden. Thuis hebben we nog wat dingetjes gedaan en rond 6 uur zaten we weer in de auto. We hadden van het weekend afgesproken om vanavond allemaal bij Jeroen en Mieke te eten en om daar ook foto's uit te wisselen. Rond kwart over 6 stonden we bij Diane en Sanne om daarna door te rijden naar Mieke en Jeroen. Hier was de andere Jeroen al en er waren ook nog 2 Afrikaanse vrienden van hen. Eerst hebben we lekker gegeten en daarna zijn we foto's gaan uitwisselen en hebben we nog een tijdje zitten kletsen. Aan het einde van de avond zijn we naar huis gereden. Thuis ben ik bijna meteen mijn bed ingedoken.

Woensdag 24 november

Vanmorgen waren we weer rond half 9 op de Lonwabo school zijn. We zouden vandaag de kinderen kunnen zien die we gisteren graag wilde zien. Dit zou onze laatste keer zijn dat we deze kinderen zouden spreken. Helaas konden we ze vandaag ook niet spreken. De kinderen zijn niet meer verplicht om op school aanwezig te zijn en om les te volgen. Daarom waren niet alle kinderen op school en als de kinderen al op school waren, was het nog maar de vraag of je ze kon vinden. Er zat bijna geen een kind meer in de klas. iedereen hing ergens rond te hangen. Dit betekende voor ons dat we ook vandaag de kinderen niet konden spreken. Dit gingen we aan Corrie vertellen. Omdat heel haar kantoor vol stond met de kerstpakketten voor de kinderen vroeg ze aan ons of we ze wilde helpen. Alle kinderen krijgen volgende week tijdens de Christmas party een kerst pakket, waar wat drinken, wat snoep en een paar kleine cadeautjes inzit. We moesten voor ruim 100 kinderen een pakketje maken. Na een paar uurtjes waren we klaar en hebben we besloten om nog maar even naar kantoor te gaan

Op kantoor hebben we nog aan verschillende dingen gewerkt. Rond 4 uur zijn we gegaan en hebben we meteen Diane en Sanne opgehaald. Zij zouden vanavond met ons mee naar de film gaan en daarom hebben we ze ook maar uitgenodigd om bij ons te komen eten. Na lekker gegeten te hebben zijn we met bijna heel het huis naar de film geweesst. Het was een hele slechte film maar voor 2 euro is dat niet zo erg. Na de film hebben we de meiden meteen naar huis gebracht en thuis ben ik ook meteen gaan slapen

Donderdag 25 november

Vanmorgen was het de laatste keer dat we naar de Norhern Light School gingen. Ik zou vandaag voor de laatste keer gaan schilderen met de klas. Toen we het gebouw in liepen zagen we de kinderen die ik altijd heb voor mijn workshop allemaal weg lopen. deze hadden blijkbaar vandaag een dagje uit. Nadat we onze contact personen van daar gevonden hadden hebben ze voor mij een andere groep kinderen ergens vandaag getoverd om mee te gaan schildern. Deze groep kinderen was een stuk ouder, maar ze vonden het nog helemaal geweldig om te schilderen. Het was een rustige klas die erg geconcentreerd bezig was. Na ongeveer een uurtje waren alle kinderen wel klaar met schilderen. Nadat we alles opgeruimd hadden zijn we even afscheid gaan neen van de mensen die ons daar het meeste geholpen hebben. Nadat we daar vertrokken zijn, zijn we doorgereden naar kantoor. Op kantoor hebben we de hele middag zitten werken en rond 4 uur zijn we weer naar huis gegaan.

Deze avond hebben we verder niets meer gedaan. een beetje televisie gekeken en wat op de laptop gezeten. Daarna ben ik op tijd gaan slapen omdat ik redelijk moe was

Vrijdag 26 november

Vandaag kon ik een beetje uitslapen. Lindy, Vera, Talitha en ik hadden om 10 uur supervisie, maar ik hoefde niet erg vroeg mijn bed uit te komen. De supervisie les stelde niet zo veel voor, Na iets meer dan een uurtje zaten we weer in de auto terug naar huis. Na supervisie heb ik rustig aan gedaan. Vanmiddag ga ik nog met Lindy, Heidi, Lindy en haar ouders naar het township. De ouders van Talitha hadden wat ballonnen en stickers mee genomen voor de kinderen. Het was alleen een gekkenhuis om deze uit te delen. Alle kinderen stormen in een keer op je af en proberen zoveel mogelijk te krijgen. Ze stoppen pas als de zak leeg is. Rond half 4 zijn we naar huis gegaan. Heidi en ik hebben onderweg nog wat boodschappen gedaan. Thuis heb ik gekookt en later op de avond ben ik me klaar gaan maken voor een feestje.

De school waar Anouk stage loopt, verkocht kaartjes voor een feestje. De opbrengst van de kaartjes zou dan naar die school gaan. Het feestje was alleen aan de andere kant van de stad, wat betekend dat het meer in de zwarte wijk van de stad is. Vroeger was het ene deel van PE voor blanke mensen en het andere deel voor zwarte en gekleurde mensen. De twee delen werd gescheiden door een snelweg. Sinds de afschaffing van de apartheid is de scheiding minder, maar toch merk je nog dat er in dat deel van de stad nog steeds meer zwarte mensen wonen.

Op het feestje waren wij ook ongeveer de enigste blanke mensen. Naast collega's van Anouk waren en nog andere mensen die daar woonde. De collega's van Anouk hielden ons wel goed in de gaten. Er kon niet zomaar iets gebeuren. We hebben veel met de collega's zitten kletsen en verder hebben we nog regelmatig op de dansvloer gestaan. Het was erg leuk om dit feetje mee te maken.

Jan en Annemie

Hoi Ingrid,

Je verhalen en de foto's blijven geweldig en indrukwekkend. Jullie uitstapje naar Knysna zag er heel goed uit. Je hebt hele mooie foto's op Picasa gezet. Wat een mooie zonsondergangen zeg! Maar ook jullie verhalen over de kinderen en de restanten van de apartheid zijn indrukwekkend. Het zijn belevenissen die je hele leven bij blijven. Blijf lekker genieten daar in het zonnige Zuid-Afrika. Profiteer er maar lekker van want hier vriest het, ligt er sneeuw en zitten we bij de kachel. Zoals de Afrikanen zouden zeggen "Gryp die dag", oftewel geniet ervan.
Vele groeten van Annemie en Jan

Ilse

Heej Ingrid
Hier was het woensdag -7 met een gevoelstemp van -15
BRRRR koud dus...Het heeft de afgelopen dagen ook geneeuwd...
Leuk om de foto's te zien van de activiteiten die jullie met de kinderen ondernemen... De kinderen lijken erg om die van mijn werk!!
Vandaag is de beste Sint op het werk geweest, een drukke maar ook leuke dag...Alle ouders kwamen langs..
En we hebben nog buiten gespeeld in de sneeuw en op de foto met de sneeuwpop maar dat vonden ze toch te koud...dat was huilen dus!

Je kan nu de dagen aftellen tot Rick en Mark komen!

Groetjes!

Marit

Hey meid,

Wow met die fotos heb je ineens een beter idee van wat je daar allemaal doet, je vertelde wel steeds over je workshops die je gaf en wat de kinderen dan maakten, maar met een foto erbij word het toch weer wat echter en begrijpelijker.
Ook hele leuke en mooie fotos van al je uitstapjes en de mooie natuur daar!!

Geniet er nog van daar!!

x