Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De twaalfde week (zat. 6 nov. t/m don. 11 nov.)

Zaterdag 6 november

Vanmorgen heb ik lekker uitgeslapen. Samen met Anouk, Marjella en Vera heb ik afgesproken om rond half 12 naar Seaview Lion Park te rijden. Dit is een klein dierenpark waar ik al 'n keer ben geweest. Maar om onze dag op te vullen hadden we afgesproken daar naar toe te gaan, Marjella en Anouk zijn daar beide nog niet geweest .Binnen een half uur waren we bij Seaview Lion Park. In dit park hebben we even rond gereden. Het park is niet zo heel groot.

Omdat het vandaag lekker weer is had ik het raapje helemaal open gedraaid. Maar toen we wat harder gingen rijden, werd het toch wel frisser, daarom wilde ik het raampje een stukje dicht draaien. Dit lukte helaas niet, ik kon de hendel nog wel draaien maar het raam deed niets meer. Uiteindelijk kon ik het raam met mijn handen optillen en die bleef halverwege hangen. Na wat papietjes er tussen duwen, bleef het raam redelijk zitten en konden we even uit de auto om bij het restaurant te kijken. Hier hebben we de leeuwtjes gezien die Vera en ik in augustus geaaid hebben. Deze waren al flink gegroeid. Even later zijn we weer terug naar de auto gelopen. We hebben het laatste stuk van het park nog gereden en daarna zijn we richting huis gereden.

Onderweg zijn we nog even gestopt bij Karl (hier huurt Marjella haar auto). Hier hebben we eerst een kwartier tot een half uur zitten wachten totdat Karl er was en na ongeveer 10 minuten heeft hij een andere auto gehaald, zodat wij naar huis konden en hij op z'n gemak het raam kon maken. Aan het einde van de middag had Marjella haar eigen auto weer terug met een gemaakt raam.

's Avonds is berend nog langs geweest. We hebben een paar spelletjes gedaan en nog wat televisie gekeken en daarna zijn we gaan slapen.

.

Zondag 7 november

Ook vandaag heb ik lekker wat uitgeslapen. Toen ik in de thuis kwam, lag de rest lekker in de zon te genieten. Na een lekker ontbijt rond lunchtijd ben ik me gaan omkleden en daarna zijn Anouk, Marjella Vera en ik in de auto gestapt om te gaan quad biken. Omdat we er minder lang over reden dan we gedacht hadden, waren we extra vroeg bij het quad biken gearriveerd. Hier mochten we even een tijdje bij het zwembad zitten wachten. We baalden er allemaal van dat we onze bikini's niet bij hadden, want we hadden graag een duikje willen nemen. Rond 2 uur mochten we op de quad stappen. We kregen eerst een helm en handschoenen en daarna kregen we wat instructies over de quad. Er waren drie gele quads en een blauwe quad. Op de vraag wei van ons het sterkste was, werd mijn naam genoemd. Ik was dus de gelukkige die op de blauwe quad mocht gaan zitten. Deze quad was iets zwaarder en stuurde daarom ook zwaarder. Eerst hebben we 'n klein rondje over het gras gereden om te wennen aan de quad en daarna zijn we de natuur ingereden. Onderweg kwamen we hellinkjes tegen, scherpe bochten en heel veel keulen. Tijdens de rit waren we met z'n zessen. Eerst reed de instructeur, daarna reed Vera, daarachter Anouk, dan Marjella en daar achter reed ik. Achter mij reed nog de zoon van de instructeur op een motortje. Regelmatig wachtte de man totdat iedereen weer bij elkaar was. Halverwege de route was de quad van marjella ermee opgehouden. We gingen toen een kleine helling af dus de quad rolde toch wel, maar ik heb het de jongen proberen duidelijk te maken wat er aan de hand was. Even darna stonden we stil en probeerden de jongen de quad weer te starten. Dit lukte hem helaas niet. Na een tijdje kam de instructeur terug rijden en de jongen moest toen Vera en Anouk terug halen, want zij stonden een stukje verder op te wachten. De instructeur heeft wat gesleuteld aan de quad en uiteindelijk deed deze het weer. Hierna konden we de route afmaken. Nadat we klaar waren en ons helm af deden, bleken we helemaal onder het stof te zitten

Even later zaten we weer in de auto op weg naar huis. Onderweg zijn we even gestopt voor een ijsje,want dat hadden we wel verdient. Nadat we het ijsje op hadden, zijn we door gereden naar huis. Thuis hebben we allemaal lekker gedoucht en later die avond hebben we gegeten en nog wat televisie gekeken. Daarna ben ik gaan slapen, want mogen begint weer een nieuwe stageweek.

.

Maandag 6 november

Vanmorgen was ik rond 9 uur op kantoor. Hier heb ik eerst aan verschillende dingen. Rond kwart voor 11 zijn we naar de residentiële instelling gereden. In deze instelling zitten volwassene vanaf 18 jaar met een handicap en een psychisch probleem. Deze mensen wonen daar 24 uur per dag. Met deze mensen hebben we getekend. Sommige mensen vonden het heel leuk om te tekenen en andere vonden het daarentegen weer helemaal niets. Ook zijn er enkele mensen die niet kunnen teken opdat ze te gehandicapt zijn, en andere verzinnen allerlei manieren om toch te kunnen tekenen. Het is ook gek om te zien dat sommige mensen echt een kindertekening maken en dat andere echt heel geconcentreerd de mooiste tekening aan het tekenen zijn. ik vond het leuk om te zien en te doen, maar ik weet wel meteen dat dit niet de doelgroep is waarmee ik wil gaan werken. Rond 12 uur waren we klaar en hadden we ook bijna alles opgeruimd. Daarna zijn we weer terug naar kantoor gereden. Hier hebben Vera en ik besproken of we hier vaker naar toe iwllen gaan om iets met de mensen te doen of dat het leuk was voor deze ene keer. We hebben besloten dat dit maar eenmalig was omdat we het niet zo leuk vonden om meerdere malen te doen. Op kantoor hebben we nog aan verschillende dingen gewerkt en hebben we ook nog wat besproken. Rond 4 uur zijn we naar huis gereden.

's Avonds hebben we wat televisie gekeken, enkele verhalen van Lindy gehoord met bij behorende foto's. Vandaag was het tijd om haar familie op het vliegtuig naar Nederland te zetten. Na alle mooie verhalen en foto's ben ik gaan slapen.

.

Dinsdag 9 november

Vanmorgen was ik rond 9 uur op de Lonwabo school. Hier heb ik eerst een paar kinderen van het Ukhetho project gesproken en na de pauze zijn we met grade 3 gaan schilderen. Dit is de klas war we al vaker liedjes zijn gaan zingen Deze kinderen vonden het helemaal geweldig dat ze bij ons mochten schilderen. Samen met een jongen in de rolstoel heb ik een hele schildering gemaakt. Deze schilderijen moeste nog drogen. Omdat vorige week ook die schilderijen moesten drogen hadden we ze in die ruimte laten liggen. Maar toen we daar binnen kwamen waren deze schilderijen weg. Na wat rond vragen wist niemand ze te liggen. Degene die het wel zou kunnen weten, was vandaag niet aanwezig, dus daaraan zouden we het morgen vragen. Nadat we klaar waren met schilderen en het opruimen daarvan, zijn we naar kantoor gereden. Op kantoor hebben we aan verschillende dingen gewerkt. en rond 4 uur zijn we naar huis gegaan.

Thuis zijn Marjella, Anouk, Vera en ik gaan hardlopen. Na het hardlopen hebben we lekker gegeten en daarna heb ik het telefoontje van thuis gekregen met ‘goed' nieuws. Daarna hebben we nog even televisie gekeken en toen was het weer tijd om naar bed te gaan.

.

Woensdag 10 november

Vanmorgen waren we weer rond 9 uur op de Lonwabo school. Helaas konden we hier niets doen omdat de meeste klassen examens hebben. Daarom zeiden ze maar dat we een dag vrij moesten nemen en dat ze tegen onze stagebegeleidster wel zou zeggen dat we daar geweest waren. Dit vond ik gek om te horen. Het was dan wel weer om aan het strand te liggen, maar dan nog We hebben besloten om nog maar wat spullen voor de sponsoractie te kopen. Hier waren we wel even mee zoet. 's Middags hebben we nog lekker in de zon gelegen. En aan het eind van de middag hadden Talitha, Lindy, Vera en ik nog supervisie. Hier kregen we te horen dat de vrouw die ons supervisie geeft, naar Nederland gaat tot aan het einde van het jaar en dat we voor de drie bijeenkomsten die we nog zouden hebben, een Afrikaanse man gaan krijgen. Tijdens supervisie heb ik gehoord dat de kinderen hier in Zuid-Afrika niet echt fantasie hebben. Ze leren hier op school dat ze als ze een huis of iets tekenen, eerst met het gras beginnen en dat de zon altijd aan de linker kant staat. Echt gek om te horen. De kinderen wordt dus verteld hoe ze moeten tekenen. Dit verklaart wel waarom ze het vorige week niet snapte met maskers maken. Ze hebben hier geen eigen fantasie en creativiteit.

Toen we thuis kwamen was het eten al klaar, omdat Marjella en Anouk vanavond nog naar de film gaan. Ik heb de rest van de avond met Lindy en Vera op de bank gezeten en wat televisie gekeken. Dit heb ik gedaan totdat het bedtijd was.

.

Donderdag 11 november

Vanmorgen was ik samen met Vera om half 9 bij de Northern Light School. Hier is Vera eerst begonnen met haar drama workshop. Nadat deze klaar was ben ik begonnen met het klaar zetten voor mijn creatieve workshop. Even later ben ik de kinderen gaan halen. Vandaag heb ik met de kinderen gekleid. De kinderen vonden het leuk om me de klei te spelen, maar er echt iets van maken hebben ze niet gedaan, al hadden ze wel allemaal grootse ideeën. Nadat de kinderen klaar waren met kleien, hebben de kinderen de maskers van vorige week gehad. Ze vonden het heel geweldig dat ze deze nu ook op kunnen doen. Hier hebben we nog een paar foto's mee gemaakt en daarna zijn de kinderen terug naar de klas gegaan. Nadat we alles opgeruimd hadden, zijn we naar kantoor gereden. Op kantoor hebben we nog een tijd gewerkt en rond 4 uur zijn we naar huis gereden.

Thuis hebben we weer een rondje hard gelopen. Later die avond heb ik mijn spullen gepakt voor het komend weekend. Ik ga morgen, met een groep studenten van Khaya (de organisatie waarmee ik hier ben) een weekendje weg. We zullen morgen vroeg om 8 uur vertrekken en we zullen zondag rond een uur of 6 weer thuis zijn. Ik ben vandaag vroeg naar bed gegaan omdat ik morgen ook vroeg op moet.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!