Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De elfde week (zat. 30 okt. t/m vrij 5 nov.)

Zaterdag 30 oktober.

Vanmorgen was Berend hier om 10 uur. We hebben gezamenlijk ontbeten en daarna zijn we naar de airshow gegaa. We waren daar rond half 12. Gelukkig hadden we al een kaartje dus hoefde we niet in de rij te staan. De airshow was erg mooi om te zien. Er deden vliegtuigen en helikopters aan mee. Verder waren ook nog een paar parachute springers. Het was echt leuk om te zien. Op het einde deed de politie nog een kleine show. Ze deden een achtervolging na. Rond een uur of 3 zijn we terug naar de auto gelopen. Hier liet berend trots zijn nieuwe banden aan ons zien. Waarop Vera tactvol vroeg, ‘Is deze nu slap of lijkt dat maar'. Deze band bleek behoorlijk slap te staan. Berend had meteen iemand op gebeld en is nog naar de benzine station gelopen die tegenover de parkeerplaats was. Vanuit daar kwamen drie mannen mee om te kijken. Even later hadden we het gereedschap in de auto van berend gevonden, maar hier hadden we ook niet veel aan. Even later werden we ook nog geholpen door de parkeerwachters. Een van hen had de auto daar ook staan en daar zat beter materiaal in. Na ongeveer n uur was de auto opgekrikt en de band eronder uit gehaald. De mannen van de benzine station hadden de band me genomen om te gaan kijken of ze deze konden repareren. Na een tijdje kwam de man, die Berend gebeld had, ook aan. Hij had gekeken en kwam ook al tot de conclusie dat ze de reserve band niet onder de auto konden halen omdat we daar het gereedschap niet hadden. Even later kwamen de mannen van de benzinepomp terug met de band. Ze hebben hem zo goed als mogelijk gemaakt. de auto moest nog iets opgekrikt worden om de band eronder te krijgen maar een half uur later was dit allemaal gefikst. Uiteindelijk waren we rond 5 uur weer thuis.

Omdat we geen zin hadden om te koken, hadden we besloten om uit eten te gaan. Dus we zijn ergens naar toe gereden om te kijken of we ergens konden gaan eten en toen kwamen we toevallig bij angelos uit. hier hebben we al een keer meer gegeten. Omdat we allemaal wel honger hadden en geen zin meer hadden om verder te gaan zoeken, hebben we besloten om daar te gaan eten. We hadden lekker eten en verder was het erg gezellig. Na het eten zijn we weer terug naar huis gereden. Hier hebben we eerst zitten kletsen, daarna hebben we een spelletje gespeeld en rond 10 uur hebben we nog een film aangezet. Halverwege de film is Berend naar huis gegaan. Wij hebben de film nog afgekeken en daarna zijn we lekker gaan slapen.

.

Zondag 31 oktober.

Vanmorgen heb ik lekker uitgeslapen en ben ik lekker lang in bed blijven liggen. Rond half 12 (onze tijd, want bij ons is het nu 1 uur later) ben ik gaan eten en daarna zijn Marjella, Vera en ik nog gaan hardlopen. Na een klein uurtje waren we weer terug en zijn we even aan het zwembad gaan zitten. Hier hebben we lekker gezeten/gelegen en nog nagekletst. Later die middag ben ik onder de douche gesprongen en de rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan. 's Avonds heb ik lekker televisie gekeken en daarna ben ik lekker gaan slapen.

.

Maandag 1 november

Vanmorgen was ik rond 9 uur op kantoor. Hier heb ik de hele dag aan diverse dingen gewerkt. Rond 4 uur zijn we naar huis gereden. Thuis hebben we eerst lekker gezeten, daarna gegeten. 's Avonds nog wat televisie gekeken en daarna ben ik gaan slapen.

.

Dinsdag 2 november

Vanmorgen zijn we weer naar de Lonwabo school gegaan. Hier hebben we eerst de kinderen van het Ukhetho project gesproken. Daarna hebben we het er nog over gehad wat we met de counseling kinderen zouden gaan doen. we wilde eerst met ze gaan schilderen maar later kwamen we op het idee om met alle kinderen van de hele school te gaan schilderen, maar dan klas voor klas. deze kinderen zouden dan iets voor in de klas gaan schilderen. Corrie vond ons idee helemaal geweldig, maar we moesten het er nog wel met de prinsepal (directeur) over hebben. Dit zouden we na de pauze gaan doen. Om 11 uur liepen we naar het kantoor van de prinsepal toe. In het kantoor zat al een vrouw. Eerst moesten we nog even in en andere kamer wachten en daarna mochten we het kantoor binnen. Vera en ik dachten dat we ons plan aan hem gingen vertellen maar toen we in het kantoor zaten, bleek dat er een andere social worker was. Verder zater er nog andere mensen van de school bij . deze bijeenkomst ging over verschillende kinderen van de Lonwabo school met problemen. De social worker moest weten voor welke kinderen zij iets kon betekenen. De bijeenkomst duurde ongeveer n uurtje op het einde hebben wij nog heel even moeten zeggen wat we met de kinderen wilde gaan doen. De prinsepal keurde het meteen goed en is daarna met ons een lokaal gaan zoeken waarin we dat konden doen .we hebben verschillende ruimtes gezien. Toen we dachten dat we een geschikte ruimte hadden, bleek dat ze daar de sleutel niet van konen vinden. We hebben afgesproken dat we morgen terug zouden komen en hopelijk hebben ze dan de sleutel gevonden. Vanuit de Lonwabo school zijn we nog wat inkopen gaan doen voor morgen. We hebben nog papier nodig waarop ze kunnen gaan schilderen. Nadat we die gekocht hadden zijn we doorgereden naar kantoor.

Rond 4 uur zijn we weer naar huis gereden. Thuis zijn we gaan hardlopen. Na het hardlopen hebben gegeten en de rest van de avond hebben we televisie gekeken. 's Avonds ben ik op tijd gaan slapen. Om weer fris aan een nieuwe dag te kunnen beginnen.

.

Woensdag 3 november

Vanmorgen waren we rond 9 uur bij de Lonwabo school. Hier hebben we eerst de spullen die we gekocht hebben van het sponsor geld laten zien aan Corrie en de Prinsepal. Ze vonden de spullen helemaal geweldig. Daarna hebben we met de prinsepal besproken welke ruimte we later die dag kunnen gebruiken voor het schilderen. Nadat dat geregeld was, hebben we de kinderen met social problems nog gezien. Dit zijn de kinderen waar we een tijdje geleden op huis bezoek waren geweest. Bij deze kinderen leek het nu nog steeds beter te gaan dan in het begin. De meeste krijgen thuis weer etenen kunnen zelfs nieuwe kleren kopen. Maar de kinderen krijgen niet regelmatig geld. Wel komt het meer voor dan voordat we op huisbezoek waren geweest. Nu krijgen ze soms maar geld, net wanneer het uikomt.

Nadat we deze kinderen hadden gesproken zijn we naar de ruimte gegaan waar we zullen gaan schilderen. We hebben eerst wat spullen klaar gezet. Al snel kwamen de kinderen eraan. We kregen eerst grade R. Dit kun je vergelijken moet de kleuterschool. De kinderen vonden het helemaal geweldnig om te schilderen. Ze hebben met 2e op een A2 papier geschilderd. De schilderijen zullen in de klas komen te hangen, zodat de klas opgeleukt wordt Ze vonden het erg leuk om te doen. Je kon ze zien genieten. Nadat ze klaar waren kregen alle kinderen een stickertje op hen voorhoofd. Dit zijn ze gewend van Corrie. Als de kinderen bij haar hun best gedaan hebben, krijgen ze een stickertje als beloning. Alle kinderen kregen een stickertje. Ze hebben hartstikke leuk mee gedaan. Het was ook echt heel leuk om te zien.

Na deze klas hebben we nog grade 2 gezien. Omdat de kinderen op deze school gehandicapt zijn lopen de leeftijden van de kineren erg uiteen. Dus ik kan niet zo goed zeggen met welke klas je dit kunt vergelijken. Deze kinderen vonden het ook erg leuk om te doen,. Er was een meisje bij dat erg gehandicapt was. Zij kon niet zo goed schilderen, maar met behulp van een van ons, ging het wel. Ze vond het ook nog leuk om te doen ook. Ook deze kinderen hebben na afloop een sticker gekregen. Nadat alle kinderen terug waren, zijn Vera en ik aan het opruimen geslagen. We hebben alles opgeruimd en alles snel schoongemaakt. Rond 1 uur zaten we in de auto naar kantoor toe. Op kantoor hebben we nog aan verschillende dingen gewerkt.en daarna zijn we naar huis gegaan.

Rond half 6 was Talitha bij ons, ze zou met ons naar de bioscoop gaan dus kwam ze ok bij ons eten. Na het eten ben ik met Talitha, Marjella, Anouk en Vera naar de bioscoop gegaan. Het was een leuke film. En in de voorstukjes zagen we ook al weer films waar we naar toe wilden gaan. Gelukkig kan dat hier voor maar €2,- dus dan is het nog leuk om naar de bios te gaan. Nadat de film was afgelopen zijn we weer naar huis gereden. Talitha is bijna meteen gegaan en ik ben ook bijna meteen gaan slapen.

.

Donderdag 4 november

Rond half 9 was ik bij de Northern Light School. Hier is Vera begonnen met haar drama workshop. Ik heb lekker met de jongens mee gedaan. De jongens vonden het deze keer ook weer leuk. Na de dramaworkshop, ben ik begonnen met het klaarzetten van de spullen voor mijn creatieve workshop. Helaas moesten we door de pauze, een tijdje wachten voordat de kinderen kwamen. Na de pauze kwamen meteen de kinderen naar ons toe. Ze gingen ook meteen zitten. vandaag zouden we maskers gaan maken. De kinderen snapte alleen in het begin niet wat de bedoeling was. Ze hebben hier op school geen handvaardigheid of iets dergelijk, waardoor ze niet weten wat ze moeten doen. ik denk dat ze niet weten hoe ze hier creatief moeten zijn. Na een tijdje begonnen de kinderen toch te knutselen. Ze vonden de glitters wel allemaal heel leuk, deze waren daarom ook snel op. Tijdens deze workshop heb ik vooral de jongen in de rolstoel geholpen. Hij was niet zo makkelijk met zijn handen. Verder heb ik nog wat andere kindjes geholpen. Na ongeveer ‘n uurtje was ongeveer iedereen klaar met het versieren van de masker. We hebben alle maskers op de vensterbank gelegd om ze te laten drogen. De kinderen hebben hun schilderij van vorige week mee gekregen, waarmee ze heel blij waren, deze hebben ze ook meteen aan hun juffrouw laten zien. Zo trots waren ze erop. Nadat we alles opgeruimd hadden, zijn we terug naar kantoor gereden. Hier hebben we gegeten en om 1 uur hadden we een afspraak op een residentiële instelling (een instelling waar mensen 24u per dag verblijven). Deze afspraak duurde niet lang, omdat die man dacht dat we pas morgen zouden komen. binnen ‘n kwartier was er afgesproken dat we met een groep van ongeveer 25 cliënten een paar workshops zouden doen. We zullen maandag om 11 uur beginnen. Na een kwartiertje waren we dus weer terug op kantoor. Hier hebben we nog tot ongeveer 4 uur gewerkt en daarna zijn we naar huis gereden.

Thuis zijn Marjella, Vera en ik maar meteen gaan hardlopen. Toen we terug kwamen van het hardlopen, was Talitha er al. Snel heb ik gedoucht en daarna hebben we gegeten. Even later kwam Lindy ook thuis. Na het eten zijn Lindy, Talitha, Vera en ik in de auto gestapt en naar supervisie gereden. Na supervisie zijn we nog naar de cocktail bar gereden. Hier zaten Marjella, Anouk, Lotte, de vriend van Lindy en de zus van Lindy al. Lotte ging al snel daarna nog naar een andere kroeg. Wij hebben nog even wat gedronken. Daarna hebben we de zus van Lindy bij het bed & breakfast afgezet, waar ze samen met haar ouders slaapt. Daarna zijn we naar huis gereden. Thuis hebben we nog even zitten kletsen en daarna zijn we gaan slapen.

.

Vrijdag 5 november

Vanmorgen heb ik lekker uitgeslapen, daarna ben ik lekker op de bank gaan zitten. De rest van de dag heb ik gerelaxte. 's Avond hebben we lekker gegeten en daarna zijn we ons gaan verkleden. Nadat we klaar waren, zijn naar het feestje gegaan in het andere huis. Het was een gezellig feestje, waar veel onbekende mensen waren. Die avond heb ik wat gedanst en wat gekletst. Toen ik thuis kwam, ben ik meteen gaan slapen.

Reacties

Reacties

Sander en Saskia

Ha Ingrid,

Alweer de elfde week in Zuid-Afrika.
Zo te lezen heb je je draai daar helemaal gevonden.
Spreek je ook al een beetje Afrikaans?
Hieronder nog een aantal leuke Afrikaanse woorden. Het blijft een mooi taaltje.
babelas/ dronkverdriet= kater
baaibroek= zwembroek
bakkie= pick-up/ auto
beenaf= verliefd
domkrag= krik (die heb je nodig gehad voor de auto :) )
gaan fliek= naar de bioscoop gaan

groetjes

Ilse

Hoi Ingrid
Hier in het koude Nederland is het nu vroeg donker!
En het wordt steeds kouder brrr...
Paul zit nu in Portugal met de HAS, daar is het nu 19 graden, dat is al 10 graden warmer dan hier.
Het is leuk om te lezen dat jij bij het zwembad zit! Om jaloers van te worden!
Dus ik zou zeggen: geniet ervan!
Nog een paar weekjes wachten en dan komen Rick en Mark!!
Ik lees dat je ook fanatiek aan het hardlopen bent!
Hoeveel KM kan je al rennen?? Ik heb zaterdag ook echte 'running' schoenen gekocht...Ik liep voorheen met mijn fitness schoenen... Na 4 a 5 km ben ik toch echt bekaf! Als je terug bent kunnen we wel een rondje hardlopen ;)
Groetjes~!!

Annemie en Jan

Hoi Ingrid,

"Even een uurtje hardlopen" Knap hoor! Is de nieuwe Zola Budd geboren daar in het verre Zuid Afrika? Deze legendarische Zuid-Afrikaanse atlete liep altijd op blote voeten. Dat zou ik maar niet doen als ik jou was. ( http://www.sahistory.org.za/pages/people/bios/budd-z.htm ) Veel succes met al je workshops , het overleg met de prinsepal en de hardlooptrainingen.

groetjes uit het regenachtige Nederland

Annemie en Jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!