Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De tiende week (zat. 23 okt. t/m vrij. 29 okt.)

Zaterdag 23 oktober.

Vanmorgen was het een lekkere rustige ochtend. Wat uitslapen, rustig ontbijten en alles rustig aan doen. Wilde deze middag naar een Spa gaan, voor een lekker massage of iets anders. Op internet hadden we er een paar gevonden dus zijn we wat gaan rond rijden. We hebben wij 2 spa centra geïnformeerd, maar omdat we bij allebei moesten reserveren hebben we gesloten om het maar een paar weken uit te stellen. De rest van de middag zijn we nog wat door de stad gereden en zijn we op een paar plekken gekomen waar we verder nog nooit geweest zijn. Dit waren wel mooie plekken. Aan het einde van de middag zijn we maar een paar filmpjes gaan huren zodat we die avond nog wat te doen hadden. 's Avonds hebben we eerst gegeten en daarna hebben we de film op gezet. Na de film ben ik lekker gaan slapen.

.

Zondag 24 oktober

Vanmorgen was het vroeg op staan. Marjella, Lindy en Anouk gaan naar een katholieke kerk. Deze mis begint om half 10. Rond 9 uur zaten wij in de auto om naar de kerk te rijden. Bij de kerk aan gekomen, moesten we even naar een parkeerplaats zoeken, gelukkig hadden we deze snel gevonden. Daarna konden we naar binnen. De mis was zoals ik die in Nederland ook ken. Alleen op een begeven moment moesten we allemaal gaan staan en de hand van de buurman of buurvrouw vast houden om te gaan bidden. Na de mis zijn we naar huis gereden. Thuis hebben we even gegeten en daarna zijn we allemaal aan school gaan werken. Hier zijn we ongeveer de hele middag mee bezig geweest. Aan het einde van de middag ben ik nog even stroom gaan halen met Lindy, want die was bijna op. Na het avond eten, hebben we nog een filmpje gekeken en daarna hebben we nog even telvisie gekeken. Daarna ben ik lekker gaan slapen.

.

Maandag 25 oktober.

Vanmorgen waren we rond 9 uur op kantoor. Hier hebben we de hele dag gewerkt. Rond 4 uur zijn we naar huis gegaan. Thuis stond Lindy al klaar om haar ouders op te halen Deze komen vandaag aan en blijven 2 weken. Ze zullen de komende twee weken ook gaan reizen.

Later in de middag kreeg ik een slecht nieuws telefoontje van thuis, de rest van de avond hebben we hier veel over gepraat en verder hebben we nog wat televisie gekeken. Daarna ben ik naar bed gegaan en heb ik een poging gedaan om te gaan slapen.

.

Dinsdag 26 oktober

Vanmorgen ben ik gewoon naar stage gereden. We waren rond half 9 bij de Lonwabo school. Hier hebben we op het kantoor van Corrie zitten wachten totdat zij uit de bespreking was. Ondertussen is Lauren ook gekomen, want we zouden vandaag een presentatie over cerebral palsy geven. Rond 10 uur was Corrie uit de bespreking, maar bleek dat we niet alle kinderen tegelijk uit de klas mochten halen, omdat ze bezig waren met testen maken. Daarom zijn we maar naar kantoor gereden. Op kantoor hebben we even gewerkt, maar daar konden we niet heel veel meer doen. Rond 1 uur zijn Vera en ik gaan lunchen en daarna hebben we inkopen gedaan, voor de workshops en voor het sponsorgeld. Daarna zijn we nog even gaan shoppen. .

's Avonds hebben we niet veel meer gedaan, een beetje televisie gekeken en op tijd gaan slapen

.

Woensdag 27 oktober.

Vanmorgen zijn we eerst naar kantoor gegaan. Hier hebben we even gewerkt. Rond half 11 zijn we met Lauren naar de Lonwabo school gereden. Lauren heeft hier eerst een presentatie gehouden over cerebral palsy aan de kinderen van het Ukheto project. De meeste kinderen weten niet wat voor beperking ze zelf hebben en hoe ze eraan gekomen zijn. Dit wordt tijdens de presentatie aan hen uitgelegd. Na de presentatie hebben we nog een cliënt gezien. Dit was de jongen van de counseling. Omdat hij nooit veel zin heeft om te praten hadden we verzonnen om vandaag met hem memorie te gaan spelen. In het begin snapte hij de uitleg van het spel niet, maar nadat het in het Xhosa was uitgelegd snapte hij het wel. Hij was hier zelfs erg goed in, hij kon veel dingen onthouden. Hij liet alleen geen emotie zijn tijdens het spel. Dus ik kon niet uit zijn gedrag opmaken of hij het leuk vind om een spelletje te spelen of dat hij liever iets anders wil doen. Naar mijn mening vond hij het wel leuk om te doen maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Nadat het spelletje was afgelopen, heb ik hem weer terug naar de klas gebracht, daarna zijn Lauren, Vera en ik weer terug naar kantoor gereden. Hier hebben we nog een tijdje gewerkt. Rond half 4 zijn we gegaan omdat we om kwart voor 4 met Corrie bij een boekenwinkel hadden afgesproken. Bij deze boekenwinkel zouden we boeken kunnen gaan kopen van de sponsoractie. Hier hebben we wat rond gekeken en bekeken wat ze allemaal hebben, daarna zijn we naar huis gereden.

Na het eten zijn we naar de bioscoop gegaan. Ze zeiden dat we naar een andere zaal moesten dan er op ons kaartje stonden, maar omdat ze vertelde dat de schoonmaaksters daar nog aan het opruimen waren, hebben we even gewacht. Na een tijdje zijn we naar die zaal gelopen. De deuren waren dicht maar omdat de film zo zou beginnen zijn we toch naar binnen gelopen. Hier bleek dat er nog een andere film bezig was en de zaal nog vol zat, dus zijn we maar weer naar buiten gelopen. Hier hebben we een tijdje moeten wachten totdat die ander naar buiten kwamen. Daarna zijn we naar binnen gelopen, maar we moesten nog even wachten totdat de schoonmaaksters alles opgeruimd hadden. Ze laten hier in de bioscoop wel heel veel troep achter. Nadat we mochten gaan zitten begon de film al heel snel. Het was een leuke film. Na de film zijn we naar huis gegaan. Thuis zijn we vrijwel meteen naar bed gegaan. Op mijn kamer heb ik me nog even voorbereid op de workshop van morgen en daarna ben ik ook lekker gaan slapen.

.

Donderdag 28 oktober

Vanmorgen was het weer tijd voor de Northern Light School. Om 9 uur zou de workshop drama van Vera starten. We waren en al om half 9 om een ruimte te regelen en andere dingen klaar te zetten. De workshop drama duurde ongeveer 1 uurtje. Vera had dezelfde groep als vorige week. In het begin waren sommige jongens wel vervelend maar na een tijdje deden ze allemaal enthousiast mee.

Rond half 11 kon mijn creative workshop beginnen. Tijdens deze sessie gaan de kinderen hun droom tekenen. Ik kreeg een hele leuke groep kinderen. Het waren 8 kinderen rond de leeftijd van 7 jaar. Alle kinderen vonden het helemaal geweldig om te verven. Voor sommige kinderen was het de eerste keer dat ze met verf in aanraking kwamen. De meeste kinderen schilderen een huis of een auto. Het was echt leuk om te zien hoe ze zich uitleefde met verf. Toen iedereen klaar was hebben we nog een hand van elk kind een kleurtje gegeven en op een vel papier gezet. Het zag er echt heel leuk uit. aan het einde hebben we nog een paar foto's gemaakt. De meeste kinderen wilde meteen hun schilderij aan hun leraar laten zien of mee naar huis nemen. Maar omdat ze nog allemaal nat waren heb ik met ze afgesproken dat ze de schilderijen volgende week mee naar huis mogen nemen. Ik vond het echt heel leuk om deze workshop met deze kinderen te doen. Nadat we weer alles opgeruimd hadden zijn we bij de Northern Light School gegaan. Vera en ik hebben eerst gegeten en daarna zijn we gaan shoppen voor de sponsoractie.

Van het sponsoractiegeld willen we bij de Lonwabo school een soort bibliotheek opzetten. Waarin leesboekjes staan in het Xhosa en het Engels, boekjes waarvan ze iets kunnen leren, spelletjes en ook cd'tjes met liedjes. We zijn ook terug gegaan naar die boekenwinkel waar we gisteren geweest zijn met Corrie. Hier hebben we echt een stapel Engelse en Xhosa boeken gekocht. Nadat we uitgeshopt waren zijn we nog even terug gegaan naar kantoor. Hier heb ik aan Lauren gevraagd wat ze van de workshops vond. Ze vond het helemaal geweldig. Zelf weet ze niet hoe ze die moet geven of moet maken. Ze leren hier namelijk alleen maar hoe je met cliënten moet praten en niet hoe je activiteiten kunt inzetten. Ze vond het echt heel leuk en wil de workshops na ons vertrek blijven gebruiken. Rond kwart voor 4 zijn we naar Jurgen gereden. Hier konden we onze auto al wisselen. Omdat bij onze auto steeds de olie verdween, wilde hij de auto graag terug hebben om hem helemaal te checken. Nu hebben we er een volkswagen golf voor in de plaats gekregen. Deze auto is wel lelijk paars, maar verder rijd hij goed. Het knipperlicht en de ruitenwissers zitten wel weer op de Nederlandse manier, dus dat is weer even wennen.

Rond 6 uur zijn we naar Berend gereden. We waren uitgenodigd voor een braai en na de braai zouden we nog naar een kroegje/pub gaan. Bij de braai waren er ook nog een aantal vrijwilligers uit Nederland van een ander project. Hier hebben we de hele avond mee zitten praten. Het was erg gezellig en het eten was ook erg lekkern. Nadat we uitgegeten waren en alles een beetje opgeruimd hadden, zijn we naar de kroeg gereden. Dit zou een kroeg moeten zijn waar iedereen die een beetje muzikaal was een gitaar kon pakken en kon gaan spelen of zingen. Omdat het hier niet zo heel gezellig was zijn we na een drankje gegaan. We hebben het er nog over gehad om naar een andere kroeg te gaan maar omdat sommige morgen weer naar stage moest en andere best moe waren, zijn we allemaal weer naar huis gegaan. Thuis ben ik meteen gaan slapen.

.

Vrijdag 29 oktober

Vandaag hebben Rick en ik 5 jaar verkering, als verassing had ik een cadeautje naar hem toe gestuurd.

Vanmorgen hadden Talitha, Vera en ik supervisie, Lindy is nog met haar ouders weg. Tijdens supervisie bespreken we dingen waar we tijdens stage of buiten stage tegen aan lopen. Na supervisie zijn we naar huis gereden. Thuis stond Marjella al te wachten om naar het township te gaan om vrijwilligerswerk te doen. Maar omdat het zo'n lekker weer was, hadden we meer zin om naar het strand te gaan. na even overleggen, hebben we besloten om toch naar het strand te gaan en het township af te bellen. We zijn allemaal ons bikini aan gaan doen en een handdoek gaan pakken en daarna zijn we naar het strand gereden. Op het strand hebben we lekker liggen zonnen. Marjella en ik zijn nog heel even de zee ingelopen, maar deze was nog erg koud. Toen ik op het strand lag, werd ik gebeld door Rick, dit betekende dat hij mijn verassing gevonden zou hebben, helaas was de verbinding heel slecht waardoor we elkaar niet konden verstaan. Gelukkig belde hij nog een keer toen we weer thuis waren. Toen we thuis aan kwamen was Anouk al begonnen met koken en was het al snel eten. Na het eten zijn Marjella en Anouk even een paar dvd'tjes gaan huren, zodat we 's avonds een filmpje konden gaan kijken. Tijdens de film lag ik al half te slapen en de rest vond de film ook niet zo heel leuk, daarom hebben we besloten om de film uit te zetten en maar naar bed te gaan.

Reacties

Reacties

Tante Mien en Ome Noud

Hallo daar avonturier,
We lezen regelmatig je verhalen en bekijken je foto's en filmpjes. Echt hartstikke mooi. Geweldig om mee te maken. Ik denk als je zoveel ziet en doet en plezier maakt dat de tijd voorbij vliegt.
Ik hoop dat je ondanks het slechte nieuws wat je onlangs van thuis kreeg toch nog zoveel mogelijk indrukken opdoet en geniet van deze prachtige ervaring.
Veel groeten van ons aan jou en je vrienden en vriendinnen. doeidoei

Oma Dina

Hoi Ingrid,
Je hebt al veel beleefd en meegemaakt in 10 weken. Leuk dat je een dagboek bijhoudt zodat ik ook op de hoogte blijf van je activiteiten (het wordt voor me uitgeprint zodat ik het rustig kan lezen). Je hebt al diverse stoere dingen gedaan zoals kameel rijden, tubing, zipline, paintbal etc.
Voor de komende maanden ook nog een leuke tijd toegewenst en ook de groetjes aan de rest van de groep.

groetjes, Oma Dina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!