Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De achtste week (zat. 9 okt. t/m don. 14 okt.)

Zaterdag 9 oktober

Vandaag was een rustige dag. Eerst heb ik lekker uitgeslapen en daarna heb ik nog een beetje aan school gewerkt. We wilde deze middag gaan paardrijden daarom zijn we op zoek gegaan naar een adres en een telefoon nummer. Na lang zoeken, en zeker met ons internet, hadden we eindelijk een nummer gevonden. We konden om half 3 paardrijden. We mochten dan 2 uurtjes rijden, een maal daar aangekomen, stonden de meeste paarden al op ons te wachten. Ik vond het best wel spannend omdat de paarden best wel groot waren en je alleen maar teugels vast hebt. Gelukkig kon ik me nog wel een beetje aan het zadel vast houden. Dit vond ik een fijner gevoel. We hebben eerst een stukje door het bossen gereden, daarna door de duinen en dan nog een stukje over het strand, daar zijn we weer omgedraaid en terug gereden naar het begin punt. Op de terug weg ben ik nog bijna van het paard afgevallen. Het pad was erg bochtig en het paard ging in galop hierdoor verloor ik een beetje mijn evenwicht, maar gelukkig bleef ik op het paard. Bijna op het einde wilden het paard al gras gaan eten. Hij trok zo hard aan de teugels dat ik ze uit reactie los liet. Alleen had ik daarna moeite om ze weer te pakken.

Ik vond 2 uur paardrijden best lang, maar wel leuk. Eenmaal thuis ben ik lekker gaan douche en daarna heb ik lekker op de bank gezeten .Deze avond ben ik op tijd naar bed gegaan omdat ik best moe was.

,

Zondag 10 oktober

Vanmorgen ben ik met Vera, Marjella en Lindy naar het marktje geweest, hier hebben we even over gelopen en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Omdat het zonnetje lekker scheen, zijn we in de tuin huiswerk gaan maken. Helaas waaide het te hard waardoor er papieren van de tafel af waaide, bijna in het zwembad. Daarom zijn we maar weer binnen gaan zitten. binnen zijn we verder gaan werken aan school. Rond half 6 zijn we naar een kerk gereden. Hier speelt berend in de band. Berend komt regelmatig bij ons langs, dus dachten wij om eens bij hem in de kerk langs te gaan. hij vond het leuk dat we er waren. de dienst begon met veel muziek. Ongeveer het eerste half uur heeft de band gespeeld. Daarna werden we verwelkomd in de kerk en werd er nog benoemd dat er studenten uit Nederland in de kerk waren. Daarna heeft de predikant een preek gehouden. Rond 7 uur was deze dienst afgelopen.

De kerk leek van de binnenkant meer op een concertzaal dan op een keer. Ook werd er met de beamer de tekst van de liedjes tegen de muur geprogrammeerd, zodat iedereen mee kon zingen.

Na de dienst zijn we naar huis gegaan en is Berend ook naar ons huis gekomen, hier hebben we nog even na gepraat en hebben we gegeten. De rest van de avond hebben we lekker op de bank gezeten en ben ik op tijd gaan slapen.

.

Maandag 11 oktober

Vanmorgen begon onze stage week weer. Rond 8 uur waren we bij Marry vale. Dit is de laatste keer dat we hier zijn, omdat we het steeds drukker krijgen op kantoor en andere scholen. Hierdoor moesten we iets laten schieten en we hebben besloten om Marry vale te laten schieten. We zijn rond 10 uur daar weer vertrokken omdat we om 12 uur een telefonische afspraak hadden met onze docent van school. Hier moesten we nog wat voor voorberieden en doorbespreken met onze stagebegeleidster. Zij moet namelijk ook aanwezig zijn voor dit gesprek.

Ik vond het best spannend omdat het toch al een beoordelingsgesprek is en dus best belangrijk is. Lauren had met ons afgesproken dat ze om 10 uur op kantoor zou zijn, maar omdat ze er om half 11 nog niet was en we het telefoon nummer nog door moesten mailen naar onze docent, had ik haar gesmst of ze het nummer al had. Ze stuurde het nummer terug en ze zei dat ze er over ongeveer ā€˜n half uurtje was. Uiteindelijk was ze pas om kwart over 11 op kantoor

Iets na 12 uur belde onze leraar. We zaten al gespannen te wachten op kantoor. Het duurde even voordat we hem via de speaker konden verstaan en hij ons ook goed kon verstaan, maar even daarna kon het gesprek beginnen. Na een uurtje met z'n drieƫn rond de telefoon gezeten te hebben, moest Lauren weg en heft onze leraar nog met ons individueel gepraat dit duurde in totaal ook nog ongeveer een uur. Na het gesprek heb ik niet zo veel meer aan school gedaan omdat ik veel aan het gesprek terug dacht en het er nog een beetje met Vera over gehad heb.

Toen we thuis waren hebben Vera en ik nog even nagepraat op de slaapkamer van Vera even later kwam Marjella ook naar ons toe en hebben we nog even zitten praten. Daarna zijn we nog met z'n drieƫn een heel stuk gaan hardlopen. Het waaide wel heel hard maar dat vond ik juist lekker. 's Avonds hebben we een filmpje gekeken en daarna ben ik lekker in bed gaan liggen.

.

Dinsdag 12 oktober

Vanmorgen was het weer tijd om naar de Lonwabo school te gaan. hier zouden we de kinderen van de counseling weer spreken en nog 2 nieuwe kinderen van het Ukhetho project. Ik vind het erg moeilijk om met deze kinderen te praten omdat deze kinderen heel slecht Engels spreken, ze spreken bijna alleen maar Xhosa. Als we ze vragen of ze begrijpen wat we bedoelen, zeggen ze bijna altijd ja maar eigenlijk begrijpen ze ons niet. De eerste cliƫnt had vandaag geen zin om te praten en heeft ook niet veel gezegd. Na toch even geprobeerd met hem te praten is hij weer terug naar de klas gegaan. De volgende cliƫnt vertelde wel meer, maar ze vertelde vooral dingen die we al over diegene wisten. Helaas hebben we daar geen eigen ruimte, maar zitten we in een ruimte waar iedereen in en uit loopt en het concentratievermogen op de proef wordt gesteld. Verder is het ook een stuk moeilijk om hier persoonlijke dingen te bespreken omdat iedereen mee kan luisteren. Na deze twee cliƫnten hebben we de twee nieuwe cliƫnten gesproken. Deze spraken wel iets meer Engels maar toch blijft het moeilijk om te communiceren. De intakeformulieren hebben we redelijk in kunnen vullen.

Na de individuele gesprekjes hebben we nog even in een klas gestaan. We wilden hier een spelletje doen maar omdat het een gemengde klas is het moeilijk is om uit te leggen, zijn we maar liedjes gaan zingen. Ze vonden het helemaal geweldig om te zingen. We zijn met Nederlandse liedjes begonnen en lieten daarbij de bewegingen zien. Ze vonden het zo leuk dat we de liedjes enkele malen achter elkaar zongen, de kinderen zongen vrij snel mee en deden alle bewegingen mee. Na een paar liedjes te hebben gehad, vroegen we aan hen of ze nog liedjes hadden. Ze hebben een liedje gezongen, maar het is wel moeilijk te verstaan.

Na de liedjes hebben we nog even ik zie, ik zie, wat jij niet ziet gedaan en dat kende ze ook. Ze deden allemaal zo leuk mee. Even daarna hebben we nog spelletje met dierengeluiden gedaan. dan moest iemand een dier na doen of het geluid maken en dan moest de rest raden. Dit vonden de kinderen ook helemaal geweldig. Ik vond dit ook erg leuk om te zien en te horen.

Even later zijn we terug naar kantoor gereden en hebben we nog wat kantoor werk gedaan. rond 4 uur zijn we weer naar huis gereden en hebben we thuis lekker op de bank gezeten en hier wat dingetjes gedaan. 's avonds wat tv gekeken en daarna gaan slapen.

.

Woensdag 13 oktober

Vandaag gaan we op huisbezoek bij de cliƫnten met social problems. We hadden gisteren afgesproken dat we rond kwart voor 9, 9 uur zouden vertrekken. We gingen samen met de zuster en nog een andere vrouw op huisbezoek geweest. De drie jongens zijn ook mee gegaan. Al deze jongens krijgen een disability grand (uitkering voor gehandicapten), maar de ouders maken het geld ergens anders aan op. Als we bij een kind thuis waren gingen we met het kind naar binnen. De twee andere jongens bleven dan rustig in de schoolbus zitten wachten totdat we weer terug kwamen.

De ouders weten van onze komst af, maar toch waren de ouders van het eerste kind niet thuis. De ouders waren deze ochtend al extra vroeg naar de kliniek gegaan, maar konden helaas niet op tijd thuis zijn. Dus zijn we maar naar het huis van de volgende jongen gereden. Deze jongen woont met zijn broers, zussen en een tante in een huis. Zijn tante is ziek. Zijn zus heeft met ons zitten praten, zij moet ook voor de kinderen zorgen. Toen we daar binnen kwamen stond de televisie aan, wat ik al erg raar vind. Ze hebben geen geld om eten te kopen maar wel op tv te kijken. Het enige inkomen wat ze in dit huis hadden was de disability grand van de jongen, wat ongeveer 100 euro per maand is. Het was een heftige gesprek en het is soms moeilijk om mensen duidelijk te maken dat eten belangrijk is voor een kind dat op school zit. Het is erg raar dat de zus moet zorgen voor de kinderen, omdat er verder niemand is die het kan

Tijdens ons volgende bezoek hebben we met de moeder en een zus van de laatste cliƫnt gepraat. Ook hier in huis stonden 2 televisies en een koelkast. Het is echt gek dat ze dat wel allemaal kunnen hebben, maar dat ze geen eten kunnen kopen voor de kinderen. Na een tijdje praten, kwamen we er achter dat er niet alleen problemen waren rondom deze cliƫnt maar dat er ook problemen waren tussen moeder en dochter. In dit gezien hadden ze wel verschillende inkomens maar toch werd de disability grand van de zoon opgemaakt door de andere familieleden. Na een hele tijd te hebben gepraat zijn we weer terug gereden naar school

Op school hebben we deze cliƫnten nog met de directeur doorgesproken. Het was soms erg lastig om de gesprekken tussen de ouders en de zuster te volgen, omdat ook meestal de ouders alleen maar Xhosa kunnen. Soms werden er wel stukken verteld of werden er engelse woorden gebruikt maar toch krijg je zo nooit het hele gesprek mee. Nadat we alles met de directeur doorgesproken hadden zijn we richting kantoor gereden.

Op kantoor hebben we de dossiers uitgewerkt en hebben we ook nog andere dingen gedaan. Ook is Jurgen (man van de auto) langs geweest om de olie te komen checken en bij te vullen. Op een of andere rare manier verdwijnt deze. Hij vertelde ons dat we over twee weken een andere auto krijgen. Deze auto heeft geen problemen met de olie en ook geen andere problemen, maar dat is nog maar afwachten. Want dat weet je hier maar nooit met oude auto's. Hopelijk is het net zo'n goede auto als die we nu hebben. Want hier hebben we ook verder nog nooit problemen mee gehad.

Na stage hebben we nog even boodschappen gedaan en daarna zijn we nog even gaan hardlopen. Na het hardlopen hebben we gegeten en 's avonds heb ik lekker op de bank gezeten. Daarna ben ik gaan slapen

.

Donderdag 14 oktober

Vandaag begon de dag al heel vroeg. Ik werd rond half 5 wakker van de regen. Het viel echt met bakken uit de hemel en het onweerde ook nog. Omdat hier de ramen niet zo dik waren en we een plat dak hebben bij mijn slaapkamer, kon ik het mega goed horen. Hierdoor heb ik ongeveer n uur wakker gelegen. Uiteindelijk heb ik toch nog even kunnen slapen. Totdat de wekker ging. Toen ik uit mijn bed stapte en na de deur liep om naar de toilet gaan, stond ik bij de deur in een plas water. Ik was meteen wakker. Er lag een hele plas water in de gang. en er stonden al emmers. Dit betekende dus dat er een lek was. Vera was ook al wakker en die had Martijn al gebeld. Ze konden er helaas nu nog niets aan doen omdat het nog steeds aan het regenen was, maar daarna zouden ze het op gaan lassen.

We zouden deze morgen nog gebeld worden door Lauren (onze stagebegeleidster) of we naar de Northern Light school konden gaan om workshops te geven. helaas kon dit niet omdat er door het slechte weer veel kinderen niet op school waren. niet alle kinderen konden door de school bus opgehaald worden. Ook zei ze dat als we naar kantoor kwamen we iets om moesten rijden omdat er een weg helemaal blank stond. Nadat we de plas bij onze kamers zo goed mogelijk hadden opgedaan zijn we naar kantoor gereden. Onderweg regende het nog erg hard en soms lagen er erg grote plassen op de weg.

Op kantoor zijn we vooral aan school en andere dingen bezig geweest. In de loop van de middag regende het steeds minderen en werd de lucht zelfs blauw, maar toen we weer naar huis reden regende het weer. Toen we op stage waren werden we gebeld dat een collega van Martijn onze kamers zou open maken, zodat de schoonmaakster het wateroverlast kon schoonmaken. Toen we thuis kwamen stonden onze deuren nog open en was het de plas helemaal opgedaan. Thuis heb ik lekker op de bank gezeten en televisie gekeken en achter de laptop gezeten deze avond ben ik op tijd naar bed gegaan,

Omdat het komende weekend het laatste weekend hier in Zuid-Afrika is voor Dirk, gaan we met alle huisgenoten een weekendje weg. We zullen morgen rond 11 uur vertrekken.

Reacties

Reacties

Sander en Saskia

Ha Ingrid,

Indrukwekkend weekje weer. Confronterend om te zien dat ze geen eten hebben maar wel allemaal een t.v.
Dat zijn dan weer de mindere kanten van Afrika die ook moeilijk te begrijpen zijn.
Maar zo te lezen hebben jullie ook weer veel leuke dingen gedaan.
Heel veel plezier met jullie weekendje weg!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!