Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De zevende week (maa. 4 okt. t/m vrij. 8 okt.)

Maandag 4 oktober

Vanmorgen waren we weer om 8 uur bij Marry vale. 's Morgens werd er een opening gedaan in de aula. Dit was blijkbaar omdat er een nieuw semester begon. De opening werd gedaan door de directeur. Tijdens de opening werden er liedjes gezongen en er werd door de directeur verteld waarom het belangrijk is om alles schoon te houden. Niet alleen jezelf maar ook je kleding en je huis.

Na de opening gingen de kinderen weer terug naar hun klas. Daar heb ik met een meisje gecomputerd en later heb ik met nog een meisje achter de computer gezeten. Als ik een naam of een woord typte. Probeerde zij deze na te typen. Echt leuk om te zien hoe ze het doen en hoe blij ze zijn als het goed is.

's Middags zijn we naar kantoor gegaan. Hier hebben we nog enkele dingen besproken met Lauren en verder hebben we nog aan school gewerkt.

Deze avond hebben we niet veel meer gedaan. we hebben een beetje televisie gekeken en gecomputerd, daarna ben ik lekker gaan slapen.

.

Dinsdag 5 oktober

Vanmorgen zijn we naar Home Affairs gegaan. Hier moeten wij ons visum verlengen. Toen we in Zuid-Afrika aankwamen hebben we een toeristenvisum voor 3 maanden gekregen. Maar omdat wij langer blijven moeten we 30 dagen voordat het visum verloopt, deze gaan verlengen.

We hadden van verschillende mensen gehoord dat je bij Home Affairs altijd lang moet wachten. Lindy en Marjella waren gisteren geweest en bij hun had het 2 ½ uur geduurd voordat ze weer buiten stonden. Wij waren dus al extra vroeg naar Home Affairs gegaan. We stonden rond kwart over 8 bij de ingang. We kwamen binnen in een enorme hal. Voor ons was het niet duidelijk waar we moesten zijn, daarom hadden we het gevraagd aan een vrouw die achter een tafel zat. Eenmaal in de goede rij kon het wachten beginnen. Het duurde echt lang voordat er iemand geholpen was. Er was ook maar een balie voor ons. Gelukkig konden we wel op een bankje zitten. elke keer als er iemand geholpen was, moesten we een plaats opschuiven en zo kwamen we steeds dichter bij de balie te zitten. Na ruim 2 uur wachten waren wij dan aan de beurt. Hier gaven we aan dat we onze toeristenvisum wilden verlengen. We kregen van de vrouw achter de balie een aantal papieren mee die we in moesten vullen. Nadat we deze formulieren ingevuld hadden, mochten we in een andere rij gaan staan om te gaan betalen. Maar omdat het dus al rond half 11 was, zat er niemand bij die kassa. Waarschijnlijk was diegene pauze houden. na ongeveer n half uurtje wachten kwam deze vrouw terug en konden we gaan betalen. Na het betalen konden we weer terug naar de eerste balie. Gelukkig hoefde we daar niet terug in de rij te staan, maar deze vrouw was ook eerst weg. Na ongeveer 10 minuten kwam ze terug en werden we meteen geholpen. We moesten hier de brieven inleveren, hier werd ook een kopie van onze paspoort gemaakt. Daarna moest ze nog wat gegevens in vullen in de computer en aan het einde kregen we een brief mee naar huis, die we mee moeten nemen als we het nieuwe visum op komen halen.

Het is nog niet zeker dat ons visum verlengt wordt, want dit was maar een aanvraag op verlening en die kan natuurlijk ook afgewezen worden maar die kans is wel klein. Over een tijdje zullen we een sms krijgen dat we ons visum op kunnen komen halen maar dat zal wel pas het einde van deze maand zijn of het begin van de volgende maand. Na ruim 3 uur stonden we weer buiten.

Rond 12 uur waren we op de Northen light school aangekomen. Hier waren Lauren en Anouk al. Om 1 uur hadden we een afspraak om het APD, dit is een organisatie voor mensen met een beperking. Hier hebben we even met een vrouw zitten praten en daarna zijn we nog naar kantoor gegaan. Hier heb ik nog aan verschillende workshops gewerkt.

's Avonds heb ik niet veel meer gedaan. ik ben lekker op tijd gaan slapen.

.

Woensdag 6 oktober

Vanmorgen gingen we naar de Lowabo school. Dit is ook een school voor kinderen met Cerebral Palsy en met andere beperkingen. Hier zijn we naar Corrie gelopen. Zij zou voor ons een lijst samenstellen met namen van kinderen die wij konden helpen. Deze kinderen zijn onderverdeeld in drie groepen. Corrie had twee namen voor counseling, 3 namen voor social problems en 4 namen voor het Ukhetho project. Vandaag hadden we niet de tijd om al deze kinderen te spreken, daarom hebben we alleen de kinderen van de counseling en met de social problems gesproken.

Deze gesprekjes waren alleen maar om elkaar te leren kennen. De kinderen denken vaak dat de handicap die ze hebben een straf van god is en geen ziekte is. dus dat ze zelf schuldig zijn aan hun beperking, maar dat is natuurlijk niet zo .

De kennismakig verliep prima. Wel moester er regelmatig iemand anders bij zitten om onze Engelse vragen te vertalen in het Xhosa en het antwoord dus weer terug te vertalen in het Engels. De kinderen wilde ook enkele dingen van ons weten, bijvoorbeeld waar we vandaan komen, hoe oud we zijn, etc. Doordat wij de kinderen niet kunnen verstaan, letten we vooral op hun houding en gedrag. Hier valt ook veel uit op te maken.

De kinderen met de social problems krijgen vaak niet genoeg geld van hun ouders om eten te kopen. Deze kinderen krijgen allemaal een uitkering, maar zien hier erg weinig tot helemaal niets van terug. Dit wordt vaak opgemaakt door hun ouders, broers of zussen. Volgende week gaan we op huisbezoek bij deze drie kinderen. Ik ben daar erg benieuwd naar.

De kinderen hadden stuk voor stuk hele indrukwekkende en heftige verhalen. Daarom was ik best moe van al het luisteren. Nadat we hier klaar waren, rond 1 uur, zijn we terug gereden naar kantoor. Hier hebben we nog wat gewerkt en overlegd. Rond 4 uur zijn we boodschappen gaan doen en daarna zijn lekker naar huis gegaan. Thuis heb ik gekookt en na het eten wat op de bank gezeten en daarna op tijd gaan slapen.

Donderdag 7 oktober

Vanmorgen waren we rond half 9 op kantoor. Hier hebben we weer eerst de planning veranderd omdat de scholen over ongeveer 2 tot 3 weken weer examens hebben. Nu is de planning dus weer helemaal veranderd. Zo hoe het nu gepland staat, is maandag kantoor dag, dinsdag workshops op Lonwabo, woensdag gesprekken op Lonwabo en donderdag workshops op the Northern Light en vrijdag zijn we vrij van stage. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat deze planning ook weer veranderd is.

Vandaag zijn we weer terug gegaan naar de Lonwabo school. Hier hebben we de intake gesprekken gedaan voor de kinderen voor het ukhetho project. Ook hier waren er kindjes die alleen maar Xhosa kunnen praten dus moest er weer iemand bij komen zitten die het voor ons ging vertalen. De gesprekken verliepen wel goed. de kinderen zeggen vaak wel dat ze het begrijpen maar ondertussen begrijpen ze er niets van.

Na 2 intakes zijn we weer terug gegaan naar kantoor. Hier hebben we nog aan de workshops gewerkt. Eenmaal thuis heb ik even op de bank gezeten en rond 6 uur ben ik gaan koken. Na het eten zijn we nog even naar de cocktailbar gegaan. Nadat we terug waren ben ik gaan slapen. Dit is de eerste nacht dat ik in mijn eigen kamer slaap. Mijn kamer heb ik vandaag nog niet ingeruimd maar dat doe morgen.

.

Vrijdag 8 oktober

Vannacht heb ik lekker geslapen in mijn eigen kamer. Rond 10 uur hebben wij supervisie. Dit heb ik samen met Talitha, Lindy en Vera. Omdat we het niet precies konden vinden waren we er pas rond half 11. Deze supervisie bijeenkomst stond in het teken van kennismaking. De vrouw die ons supervisie geeft is erg aardig. Het gesprek zou tot 12 uur duren maar we hebben er rond kwart over 12 gezeten. 's Middags heb ik mijn kamer ingericht. Ik heb mijn kasten ingeruimd en alles op mijn kamer gezet. Zodat vera geen last meer heeft van mijn spullen en haar kamer ook anders kan indelen. Het is erg lekker om een eigen kamer te hebben maar eerst praatten we nog wel als we in bed lagen en dat kan nu niet meer. Deze avond ben ik met Dirk, Berend, Anouk en Marjella naar een film geweest. Na de film hebben we nog even iets gedronken en toen we thuis waren hebben we nog even op de bank gezeten en daarna ben ik gaan slapen .

Reacties

Reacties

Sandra

Haa zus,
Wat een leuke verhalen allemaal, en wat maak je veel mee. Ik zie hele leuke foto´s, maar oowee als je met een kleurtje terug komt;)
Kus!

Annemie en Jan van Buuren

Hoi Ingrid,
We hebben jouw belevenissen weer met veel belangstelling gelezen. We hadden nog nooit van het Xhosa gehoord. We hebben het daarom maar eens opzocht op Wikipedia. En nou weten we het. Het is de zuidwestelijkste tak van de Nguni-talen, die weer een onderdeel van de Bantoetalen zijn. Zo zie je maar weer dat we veel leren van jouw verhalen. Hopenlijk wordt jouw visum verlengd, maar dat zal geen probleem zijn. Groetjes uit Den Bosch en geniet van jouw geweldige stage. We blijven je volgen.

Annemie en Jan

Ilse

Hoi Ingrid
Wat een boeiend verhaal weer!
Hopelijk wordt je visum verlengd na het lange wachten. En wij maar klagen over de buraucratie van hier! Wat een verschil....
Fijn dat je nu een eigen kamer hebt, je eigen plekje waar je, je terug kan trekken.
Je stage klinkt echt super, heel leuk met al die kinderen en hun verschillende beperking(en).
Veel plezier daar en geniet ervan!
Liefs Ilse

Sander en Saskia

Ha Ingrid,

Wat fijn dat je nu een eigen kamer hebt.
Het is natuurlijk gezellig om een hoop samen te doen, maar dan is het wel prettig als je ook nog je eigen plekje hebt.
Hopelijk komt het allemaal goed met je visum. Ik ken een aantal mensen die een tripje maakten naar een buurland om zo hun visum te verlengen. Wanneer je Zuid-Afrika in en uitgaat ben je weer 3 maanden verzekerd van een visum.
Maar het zal vast wel goed komen!
Je stage klinkt ook erg interessant.
Je maakt echt een hoop mee en leert er volgens mij super veel van.

groetjes uit Den Bosch!

Opa en Oma van Osch

Hallo Ingrid
Wat een mooie verhalen! De muziek is heel mooi iets voor
jou!!! wij volgen alles op de voet.succes met de kinderen
en met je vriendinnen
groetjes van Opa en Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!