Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De zesde week (weekje kaapstad) (vrij. 24 sept. t/m zon. 3 okt.)

Vrijdag 24 september

Vandaag zijn we rond 9 uur voor een week naar Kaapstad vertrokken. Vera, Marjella, Anouk, Lindy en ik. We zijn met onze auto gegaan en ik ben begonnen met rijden. Na ongeveer 2 uurtjes zijn we gestopt om te wisselen, daarna is Vera verder gereden. Na ongeveer weer een uur gereden te hebben, zijn we in Knysna gestopt om te lunchen. Hier zaten we in een Haven onze brood jes te smeren. Daarna hebben we daar nog even rond gelopen en even later zijn we weer in de auto gestapt om door te rijden naar Mosselbay. Hier hebben we nog ongeveer anderhalf uur over gereden. Hier waren we rond half 3. Hier zijn we naar de toeristen informatie gereden om te kijken wat voor slaapplaatsen er allemaal zijn en wat we verder nog konden doen. Er waren twee hostels. Eentje in een trein aan zee en een in een gebied waar meer te beleven was. We hebben er voor gekozen om in de trein te gaan slapen. Hier sliepen we in een coupé waarin totoaal 16 mensen konden liggen. We lagen er die nacht maar met ons vijven in en nog een ander meisje. Die middag hebben we nog even aan het strand gezeten en zagen we zeehondjes voorbij zwemmen. Even later hadden we gebeld of we konden paardrijden ik Botelierskop, dit is ook een dierenpark. Hier konden we om 4 uur terecht. Omdat het al half 4 was en we nog ongeveer 20 minuten moesten rijden, zijn we ons snel om gaan kleden en zijn we daar naar toe gereden. Bij de receptie van ons hostel hadden we gevraagd hoe we moesten rijden, maar naar een half uur waren we er nog niet en er stond ook niets aangegeven. We reden door een vallei waar we van vonden dat we er eigenlijk niet met onze auto konden rijden, maar omkeren ging ook niet. Even later kwamen we bij een ‘dorpje' aan waar we gevraagd hebben waar we naartoe moesten. Na een tijdje reden we door een hek heen, deze weg zou leiden naar het park. Hier moesten we alleen over stenen door water heen rijden. Wij winsten niet of we dat met onze auto konden doen, dus hebben we nog eerst naar het park gebeld. Zij vertelde dat we daar gewoon door konden rijden. Om kwart voor 5 waren we eindelijk bij het park terwijl we er eigenlijk om 4 uur moesten zijn. Op zich was het niet zo erg dat we verdwaald waren, maar onze benzine was ook bijna op en er stond nergens een tankstadion, dus we waren eerder bang dat we ergens zonder benzine zouden staan. Bij Botelierskop mochten we gelukkig nog wel paardrijden. De laatste rit was eigenlijk om 4 uur. De paarden stonden al opgezadeld op ons te wachten. We hebben een uur paard gereden in een mooie omgeving met erg mooi uitzicht. Nadat we klaar waren met paardrijden, zijn we in een kwartiertje naar ons hostel gereden. We hebben meteen getankt en we zijn daarna gaan eten omdat we ook best wel honger hadden. Na het eten, rond 9 uur, zijn we terug gereden naar ons hostel en hier zijn we op bed gaan liggen en gaan slapen.

Zaterdag 25 september

Vanmorgen hebben we omstebeurt gedoucht. De deur kon niet op slot dus heeft er de hele tijd iemand van ons bij gestaan. Nadat we allemaal gedoucht waren zijn we ontbijt gaan halen en zijn we bij het strand gaan eten. Bij het strand was nog een heuvel/rots waar we opzijn geklommen voor een mooi uitzicht. Even later zijn we weer in de auto gestopt om verder te rijden naar richting Simons town. Onderweg zijn we nog even gestopt bij Hermanus. Hier hebben we walvissen gespot. Sommige walvissen zwemmen echt dichtbij het strand. Na een klein uurtje zijn we door gereden naar Simons town. Hier kwamen we rond 5 uur aan. De toeristen informatie was dicht en daarom zijn we maar naar het hostel gereden wat we uit een boekje hadden. We kwamen hier bij een klooster., wat omgebouwd was tot hostel. Hier hadden ze een kamer voor 6 personen voor ons. Dit was de bruidssuite. Nadat we onze spullen in de kamer hebben gelegd zijn we op zoek gegaan naar een winkel om wat drinken te halen. Helaas mochten ze in de supermarkt geen drank meer verkopen naar 5 uur dus hebben we maar gewoon wat ander drinken mee genomen. Daarna zijn we nog uit eten geweest. Dit restaurant was ook aan de zee. Hier hebben de meeste van ons onbeperkt spare ribs gegeten. Hier wilde de ober graag moet ons op de foto. Omdat wij uit Nederland kwamen en Nederland 2de was geworden met het WK. Alleen het foto maken ging niet zo goed. hij heeft het aan verschillende collega's moeten vragen. Uiteindelijk was het hem gelukt om een foto te maken waar hij ook bij opstaat. Na het eten zijn we terug naar het hostel gegaan. Hier hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we op bed gaan liggen en gaan slapen.

Zondag 27 september.

Na een nacht in een kapel geslapen, hebben we daar een ontbijt kunnen pakken. Even later zijn we naar een plek gereden waar veel pinguins waren. Hier hebben we wat foto's gemaakt en daarna zijn we door gereden naar Cape Point en Kaap de goede hoop. We zijn eerst naar Cape Point gereden. Hier heb je mooi uitzicht. We konden een stuk met de auto komen, maar we moesten ook nog een stukje lopen. Onderweg zat er een aap die soms zat te schreeuwen. Dit was best spannend om langs te lopen omdat er vooraan ‘dangerous' stond. Bovenaan had je erg mooi uitzicht. Na een tijdje zijn we weer terug naar de auto gelopen en zijn we door gereden naar Kaap de goede hoop. Hier was net een busje kinderen aan gekomen dus die stonden allemaal bij het bord. Ook was er nog een bus mariniers, die ook allemaal bij het bord gingen staan. Toen het wat leger was gingen wij er nog bij staan. We wilden eigenlijk nog graag ieder alleen bij het bord staan, maar daarvoor was het te druk. Even later begon het erg hard te regenen. Wij hebben even in de auto gewacht tot het over was of zachter begon te regenen . Het was iets zachter gaan regenen maar niet veel. Daarna zijn we met de auto wat dichterbij gereden en zijn we omstebeurt uit de auto gesprongen om bij het bord te gaan staan. De andere maakte allemaal foto's, zodat we niet te lang in de regen hoefde te staan. Nadat iedereen op de foto stond , zijn we door gereden naar Kaapstad. De natuur was erg mooi. Veel bergen en rotsen.

In Kaapstad zijn we eerst naar de toeristen informatie gereden maar die was dicht. Daarna zijn we de straat in gereden waarin veel hostels zitten. Hier zijn we zomaar ergens naar binnen gegaan. De mensen achter de receptie waren wel een beetje raar maar verder was het hostel prima. We lagen hier in een kamer waar ongeveer 22 mensen in konden. De eerste nacht lagen alleen wij er in en nog een paar anderen. Nadat we onze spullen daar neer gezet hadden zijn we wat door de stad gereden, waar we het stadion gezien hebben en we zijn ook nog naar de Tafelberg gereden. Hier konden we een stuk oprijden en hebben daar even van het uitzicht genoten. Omdat het al tegen 6 uur was, zijn we opzoek gegaan naar een restaurantje. Omdat we al twee keer langs de zee hadden gegeten, wilde we nu een keer in de stad. Maar hier zat zo weinig dat we toch maar naar de zee waren gereden. Hier hebben we een restaurantje gevonden waar we lekker hebben gezeten en na het eten nog lekker hebben gekletst. Rond een uur of 9 half 10 zijn we terug gereden naar het hostel om te gaan slapen. Omdat er eigenlijk nog bijna iemand op de kamer was, hebben we nog in bed liggen kletsen. Ook hebben besproken wat we de volgende dagen zouden doen. Na een tijdje zijn we in slaap gevallen.

Maandag 27 september

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan omdat we naar het weer zouden kijken om te beslissen wat we die dag zouden gaan doen. Omdat het wat bewolkt leek zijn we maar eest boodschappen gaan doen voor het ontbijt en zijn we daarna op een hop-on hop-off bus gestapt. Dit is een toerbus dat door de stad rijd en dat je kunt uistappen waar je wilt en ook weer mag instappen. Zo kun je verschillende dingen bekijken. In de bus wordt er ook verteld over de stad, speciale gebouwen en andere dingen. Het was wel leuk om met de bus mee te gaan, maar ik vond de stad niet echt indrukwekkend. Ondertussen werd Lindy door Talittha gebeld met het nieuws dat zij ging verhuizen naar het andere huis omdat zij wat onenigheid had met Lotte. Ook kregen we meteen te horen dat een andere student, Jorrit, bij ons komt wonen. Hij komt van een gastgezin af, maar had het daar niet naar zijn zin. Dus er veranderd heel veel thuis, terwijl we er niet zijn. Nadat we de hele ronde van de bus hebben gehad, zijn we nog even naar de tuinen geweest die in Kaapstad liggen, Dit was ook niet echt heel bijzonder. Die avond wilde we de zonsondergang zien, maar daar waren we net iets te laat voor. Hij was rond 7 uur onder. Daarna zijn we uit eten geweest. Hier hebben we ook best lang gezeten. Omdat we in het hostel niet echt ergens konden zitten. Rond half 10 zijn we weer terug gereden naar ons hostel en zijn we bijna meteen op bed gaan liggen. Hier hebben we nog even liggen praten en daarna zijn we gaan slapen.

Dinsdag 28 september

Vandaag zijn we alweer op tijd opgestaan. We gaan vandaag de Tafelberg beklimmen . Eerst hebben we onze spullen gepakt omdat we de middag verder zouden rijden. Rond 10 uur waren we bij de Tafelberg en rond half 11 gingen we hem beklommen. De voorgeschreven tijd was 2 ½ uur. Ik vond het zwaarden dan ik had verwacht. De hele berg was het letterlijk klimmen, omdat de berg best stijl was. Ook was het erg warm omdat het lekker weer was en de zon scheen ook best fel. Wel zag je de hele route steeds dezelfde mensen. Na veel zweten, gepuf en gehijg waren we eindelijk naar 2 ½ uur boven en konden we genieten van het mooie uitzicht. Het was boven erg druk met mensen die met de kabelbaan gekomen waren. Boven op de top hebben we lekker geluncht en na een tijdje zijn we met de kabelbaan naar beneden gegaan, omdat niemand nog puf had de berg ook naar beneden te doen. eenmaal beneden zijn we in de auto gestapt en zijn we richting Stellenbos gereden. Hier hebben we ongeveer 2 uur over gedaan. Eenmaal in Stellenbos zijn we naar de toeristeninformatie gegaan. Hier hebben we gevraagd waar we konden slapen. Veel hostels waren al vol en daarom zijn we naar een Bed & Breakfast gegaan. Hier hadden we twee eigen kamers en een eigen badkamer. Hier zijn we allemaal gaan douche en daarna zijn we gaan eten. Hier moesten we best lang wachten voor dat we eten kregen en helaas was het eten ook een beetje koud. Na een tijdje hebben we om de rekening gevraagd. Alleen die vonden we een beetje raar. Er stond een totaal op en eronder stond nog niets geschreven en daaronder stond nog een totaal maar daar stond geen bedrag bij. We hadden besloten om het bovenste bedrag te betalen. Daarna zijn we naar de auto gelopen. Even later kwam de ober achter ons aan, bleek dat we te weinig betaald hadden. Dus hebben we dat andere nog even betaald. Daarna zijn we terug gereden naar ons B&B. Hier hebben we nog even bij elkaar gezeten en daarna zijn we gaan slapen omdat we best moe waren van de Tafelberg.

Woensdag 29 september

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen. we hadden rond 10 uur een uitgebreid ontbijt. Dit was erg lekker.. na het ontbijt zijn we in de auto gestapt en hebben we verschillende wijnroutes gereden. Rond 2 uur zijn we naar een wijnproeverij gegaan. Hier konden we ongeveer 6 verschillende wijnen proeven en 4 verschillende soorten chocolade. Helaas waren bijna alle wijnen die we kregen rood. Maar toch waren ze lekker. na de wijnproeverij zijn we langs de supermarkt gereden om wat lekkers te halen en ook drank. Daarna zijn we naar de B&B gereden en hebben we daar in de tuin wat zitten drinken en een kaartspelletje gespeeld. Rond 6 uur half 7 zijn we uit eten gegaan. Eerst moesten we even zoeken een restaurantje maar uiteindelijk hadden we die een gevonden. Hier hebben we lekker gegeten en na het eten zijn we nog even een café binnen gelopen maar hier was niet veel te beleven. Daarom zijn we maar weer terug naar het B&B gereden. Hier hebben we nog op een van de kamers bij elkaar gezeten en lekker geklets. Rond een uur of half 11 zijn we lekker gaan slapen.

Donderdag 30 september

Vanmorgen hadden we een lekker Engels ontbijt. Met gebakken ei, bacon en bonen. Verder lag er nog brood, kaas en andere dingen. De bonen waren niet echt lekker maar de rest was wel lekker. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar Oudtshoren gereden, via de Route 62. Hier hebben we ongeveer 4 ½ uur over gereden Het was wel een hele mooie route. Je ziet bijna alleen maar natuur en heel veel bergen. Het was wel een erg lange rit. De weg slingerde tussen de bergen door.

Eenmaal in Oudshoren zijn we naar de toeristeninformatie gegaan om te informeren waar we konden slapen. Op het moment dat we er waren kwam er toevallig een eigenaar van een hostel binnen. We vroegen of hij plaats had, dat had hij dus zijn we gaan kijken naar zijn hostel. Hier hadden we ook een kamer voor 6 personen. De douche moesten we wel et andere delen. Hier hebben we onze spullen uit gelaaid en hebben we ons aangemeld voor de braai van die avond. Daarna zijn we naar een Ostrich farm (struisvogel boerderij) gegaan. Hier hebben we een rondleiding gehad. We mochten de struisvogels eten geven, dat vond ik best wel eng en daarna mochten we er nog op zitten en rijden. Ik heb er niet op gereden omdat ik dat best wel eng eruit vond zien, Na het struisvogel rijden zijn we terug gegaan naar het hostel omdat we daar om 7 uur een braai hadden. Het was wel lekker maar we hoefde zelf niet te braaien. Er waren ook andere gasten uit het hostel. Het was wel leuk om met hen te praten en te horen wat hun verhalen zijn. We hebben een gezellige avond gehad en hebben nog lang na zitten praten. Rond een uur of half 11 zijn we naar bed gegaan. Toen we op onze kamer waren heeft Anouk er nog voor gezorgd dat we opgesloten waren in onze eigenkamer. De bol was van de klink af en de konden de klink niet meer draaien en lag er bijna en de andere kant uit. Daarom belde Anouk nog even naar de receptie dat we ons elf opgesloten hadden. Meteen kwam er iemand naar ons toe en heeft de klink toen gemaakt. Daarna konden we lekker gaan slapen

Vrijdag 1 oktober

Vanmorgen zijn we rond 8 uur opgestaan. Rond half 10 zaten wij in de auto om naar de grotten te rijden. Gelukkig konden we daar nog met de groep van 10 uur mee. Hier hebben we een rondleiding gehad door de grotten. Het was best mooi om te zien maar ik vond 1 uur in die grotten lang genoeg. Nadat we uit de grotten kwamen zijn we nog naar een dierenpark geweest waar je bij de krokodillen onderwater kon kijken. Dit park leek echter meer op een dierentuin en de krokodillen waren ook niet zo spectaculair. Hier hebben we dan ook niet lang rond gelopen. Bij de auto hebben we geluncht en daarna zijn we naar de watervallen geregeld. Hier konden we een heel eind met de auto komen, maar we moesten nog een klein stukje lopen. Bij de watervallen was het erg rustig, het was echt een omgeving om helemaal tot rust te komen. Na ongeveer een uurtje zijn we weer terug gelopen naar de auto en zijn we nog ergens naartoe gereden waar je op kamelen kon rijden. Dit was niet zo spectaculair, want ze liepen erg rustig. Na het kameel rijden zijn we weer terug naar het hostel gereden. Hier hebben we even lekker op bed gelegen en daarna zijn we uit eten gegaan. Rond een uur of 7 hadden we een restaurant gevonden waar we konden eten. Hier hebben we lekker aan tafel gezeten en lekker gegeten. Na het eten hebben we nog lekker nagekletst en daarna zijn we weer terug gereden naar het Hostel. Hier wilden we eerst nog iets gaan drinken maar dat hebben we uiteindelijk toch niet meer gedaan. We hebben lekker op bed gelegen en na wat kletsen zijn we in slaap gevallen.

Zaterdag 2 oktober

Vanmorgen hadden we de wekker om 9 uur staan, maar we waren allemaal al eerder wakker. Na het douche hebben we allemaal onze spullen weer een keer gepakt en rond half 10 zaten we in de auto. We zijn nog even naar de supermarkt gereden om ontbijt te halen en daarna zijn we doorgereden naar PE. We hebben hier ongeveer 4 ½ uur op gereden, tussendoor zijn we een keer gestopt om te wisselen. Rond 2 uur waren we thuis. Hier hebben we even lekker gezeten en onze verhalen aan de rest verteld, daarna zijn we meteen gaan wassen. Dirk (huisgenoot) en Berend (n vriend) hebben gezorgd voor het avond eten. Ze hebben voor ons boodschappen gedaan en gebraaid. We hebben gezellig zitten praten en onze verhalen verteld en andere verhalen aangehoord. Deze avond ben ik best vroeg gaan slapen omdat ik best moe was. Ik lag rond 10 uur in bed

Zondag 3 oktober

Vanmorgen was ik rond half 9 al weer uit bed (uitslapen lukt hier echt niet). Enkele andere huisgenoten waren ook al wakker. In de huiskamer ben ik met foto's bezig geweest en andere dingen die nog moesten gebeuren. Rond de middag zijn Anouk, Dirk, Vera en ik nog richting de markt gereden. Deze bleek er helaas niet te zijn. daarom zijn we maar door gereden naar de supermarkt om ons avond eten te kopen. Daarna zijn we weer naar huis gereden en hier heb ik de hele dag op de bank gezeten. Wat huiswerk gemaakt, mijn verhaal getypt, foto's uitwisselen en andere dingen. Rond 6 uur is Vera gaan koken en ik heb haar geholpen. Toch ben ik wel een beetje moe en daarom ga ik vanavond op tijd naar bed.

Annemie en Jan

De rit naar Botelierskop, walvissen, zeehondjes, de beklimming van de Tafelberg, een echte Zuidafrikaanse wijnproeverij meemaken, kameel rijden, struisvolgels eten geven ( jammer dat je er niet op gereden hebt) en dan nog lekker braaien!!!!!!!!!! Wat een belevenissen zeg. Je hebt een prachtige stage uitgekozen Ingrid. Geniet erven! (wij zouden onze schooltijd zo over willen doen - haha)

groetjes Annemie en Jan

Richard van Grinsven

Hoi Ingrid,

het is best boiend om jouw verhaal te lezen. Je maakt in korte tijd heel wat mee. Die Tafelberg moet hardstikke mooi zijn. Ik ken mensen die daar vlakbij gewoond hebben. Het is echt een spannend land. Kun je een keer uitleggen wat een Towship is (is dat een armenwijkm soort favella) en wat je bedoelt met een braai.
Hoe is het weer in het algemeen? Welk jaar getij is het.
Groetjes en veel plezier.
Tups.

Birgit

Heey ingrid,
Leuk om weer een verhaal te lezen. Natuurlijk heb ik je gisteren al gesproken via de telefoon....haha moet er nog steeds om lachen.

Spreek je snel weer! xx

Sander en Saskia

Ha Ingrid,

Wat knap dat jullie de tafelberg hebben beklommen!
Ik heb gehoord dat dat voor de ervaren wandelaar is, dus petje af!
Wat hebben jullie weer een hoop gedaan in een week.

veel plezier nog!

Marlou

Haa Ingrid!
Wat leuk je weekje rondrijden :) Zie je ook wat meer van het land. En je doet natuurlijk dingen die hier niet echt mogelijk zijn. Geen struisvogel gereden? Had een foto met jouw op een struisvogel anders wel grappig gevonden :p
Xx Marlou

Ellen

hee ingridje!
wat een leuk verhaal.. ben jij daar eik wel aant stage lopen.. t lijkt wel of je gewoon op vakantie bent haha
bedankt voor je kaartje! over een paar weken krijg je er eentje terug haha
Kraanpop was echt super gezellig.. ik dacht eik dat het zaterdags niet zo leuk zou worden omdat het dan nooit druk is, maar dat was niet zo.. het was écht super gezellig! zondags lekker meegeblèrd met oa jan smit.. marit en ik hebben nog aan je gedacht en er een paar op jou gedronken en op een vruchtbare avond! we hebben alleen niet meer 'de ingrid' gedanst want jij was er niet bij..
heel veel plezier daar nog! geniet ervan! ik ben jaloers!
xx