Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De vierde week (zat. 11 sept. t/m vrij. 17 sept.)

Zaterdag 11 september

Vanmiddag zijn we naar een cricket wedstrijd geweest. Via mijn stagebegeleidster hebben we kaartjes geregeld. Eigenlijk zouden we met haar gaan, maar omdat haar vriend erg ziek was, is ze thuis gebleven en zijn we alleen met onze huisgenoten naar de wedstrijd geweest. We zaten vooraan en konden het redelijk goed zien , maar we zaten wel tegen een net aan te kijken. Ik snapte niet veel van de wedstrijd maar na een tijdje en wat rondvragen aan huisgenoten, wist ik een beetje wat het doel van het spel is. De wedstrijd duurde ruim 3 uur, daarom zijn we iets eerder weg gegaan, omdat het toen ook al koud begon te worden..

's avonds na het eten zijn we nog naar de cocktail bar geweest. Hier hebben ik gezellig met nog 5 andere huisgenoten lekker gezeten. Daarna zijn we weer naar huis gereden en ben ik gaan slapen.

.

Zondag 12 september

Deze morgen moest ik vroeg opstaan, ik zou namelijk met Vera en Anouk naar een kerk gaan, met een collega van Anouk. we moesten om negen uur ergens zijn en dan zouden we door die vrouw opgehaald worden. Wij zijn toen achter haar aan gereden naar de kerk. Het was maar een kleine kerk, maar het gebouw leek niet op een kerk. Er zaten heel veel kindjes in en niet veel volwassene. De dienst begon heel vrolijk met muziek en heel veel zingen. Dit was erg leuk om te horen en om mee te zingen. Na ongeveer een half uur gingen de meeste kinderen naar een andere ruimte en wij bleven met enkele andere mensen nog over. Daarna begonnen ze vooral uit de bijbel te lezen, maar wij wisten niet goed waar we moesten kijken, maar gelukkig kwam er al iemand bij ons zitten om te bladeren. Aan het einde van de mis werd er ook weer veel gezongen. Dat vond ik wel heel leuk. De dienst duurde ongeveer anderhalf uur. Nadat de dienst was afgelopen zijn we weer naar huis gereden. Thuis was ondertussen iedereen al wakker. Even later hadden we besloten dat we die middag zouden paintballen. Dit zou in de buurt kunnen. We hadden van te voren even gebeld en met z'n zessen zijn we er toen naartoe gereden. Daar aangekomen moesten we iets tekenen en daarna konden we kleren gaan zoeken. Nadat we onze kleren aan hadden, vroegen twee mensen of ze met ons mee mochten zodat zij ook bij een groep hoorde en alleen maar tegen elkaar hoefde. Dat vonden wij niet erg want dan waren we nog maar met 8e. Even later kregen we ons geweer en ons masker. Daarna liepen we naar ons veld toe. Daar werd ons het een en ander uitgelegd. Nadat we twee teams gemaakt hadden mochten we beginnen. Op dit veld lagen allemaal betonnen buizen. Ik vond dit wel een leuk terrein. Als je bij dit veld geraakt was moest je weer terug naar je eigen begin punt en dan mocht je weer mee spelen. Na ongeveer een half uur tot drie kwartier gespeeld te hebben, zijn we naar een ander veld gelopen. Dit veld was meer met bomen en houten schotten. Dit was ook wel een leuk terrein maar wel een stuk moeilijker omdat het door die bomen wel moeilijker zichtbaar was. Als je bij dit spel geraakt was, was je ook echt ‘dood' je mocht dan niet meer aan het spel mee doen en je moest dan buiten het terrein wachten totdat het spel was afgelopen. Ik was een van de laatste over, maar omdat ik geen kogeltjes had, verliet ik ook het spel, ik mocht nog wel terug gaan, maar heel snel daarna was het ook afgelopen. Daarna zijn we nog naar een ander veld gelopen. Dit was een veld met allemaal huisjes, waar je in kon. In die huisjes zaten overal gaten en hoeken. Dit was ook echt een heel leuk terrein maar ook wel heel moeilijk. Hier was het ook dat als je geraakt was je 'dood' was. Toen ik geraakt was moest ik dus buiten het terrein gaan staan. Na een tijdje was iedereen geraakt of leeg en dus buiten het terrein. Omdat de kogeltjes nog niet op waren mochten we zelf nog een terrein kiezen waar we graag nog een keer wilde spelen. Dit was nogmaals het terrein met de huisjes. Deze keer waren de regels zoals bij het eerste spel, dus als je geraakt was moest je terug naar je eigen begin punt en daarna mocht je weer meedoen aan het spel. Na een hele tijd had iedereen het wel gehad en waren bij sommige de kogels op. Omdat we nog kogels over hadden , gingen de twee jongens die mee deden tegen de scheidsrechter spelen. Dit was wel leuk om te zien, want die scheidsrechter kon het echt heel goed. Omdat de kogeltjes nog niet op waren, hebben enkele het geweer leeg geschoten. Daarna zijn we terug gegaan om onze pakken uit te doen. Even later zijn we naar huis gegaan en hebben we allemaal gedoucht.

's Avond hebben we lekker op de bank gezeten en televisie gekeken. Er waren nog 2 jongens langs gekomen om bij ons voetbal te komen kijken, deze zijn niet lang gebleven. Omdat het paintballen best zwaar en vermoeiend was, ben ik op tijd naar bed gegaan.

.

Maandag 13 september

Vanmorgen waren we ongeveer om half 9 op stage. Hier kregen we te horen dat we naar Merryvale konden gaan om daar de kinderen aandacht te geven en met ze te spelen. Merryvale is een school voor meervoudig beperkte kinderen We waren daar ongeveer rond 10 uur, ik kwam in een klas waarvan ik de kindjes de vorige keer al van had gezien.. Ik begon bijna meteen met een pauze. Tijdens deze pauze zat ik in de lerarenkamer. Hier zaten vooral alleen maar blanke vrouwen. Sommige waren echt nieuwsgierig naar ons, ze vroegen vooral waar we vandaan kwamen, wat we hier deden en hoe we het vonden, verder vertelde ze wat over het land en wat we nog echt moesten zien. Na de pauze ging ik weer terug naar de klas. hier mocht ik met twee meisjes op de computer. De kinderen uit de klas zijn ongeveer tussen de 7 en de 9 jaar. Ze zijn allemaal lichamelijk en/of geestelijk beperkt. Hun geestelijk niveau ligt ongeveer rond 3, 4 jaar. Sommige kunnen niet praten en de meeste kunnen alleen maar Afrikaans. Het is dus heel moeilijk om te kunnen communiceren met deze kinderen. ze begrijpen je vaak wel als je in het engels tegen ze praat, maar ze praten vaak Afrikaans terug .Dit is meestal ook wel te volgen. Na een tijdje zei een meisje de hele tijd tegen mij ‘song, song'. Maar ik wist niet wat ze bedoelde. Na een tijdje wist ik het wel omdat een aantal kinderen gingen zingen in een gezamenlijke ruimte. Tijdens het zingen, weden sommige kinderen gehaald om overgezet te worden naar een andere stoel. Ze zitten dan eerst in een rolstoel, maar worden daarna overgezet in een stoel waarin ze moeten staan. de meeste kinderen vinden dit niet zo leuk, maar ze moeten dagelijks een tijdje in die stoel staan. Na het zingen moesten de kinderen weer terug naar de klas en mochten daarna gaan kleuren of een puzzel doen. Om 12 uur was er weer een pauze en ging ik weer naar de lerarenkamer. Ook deze keer waren de leraren geïnteresseerd in ons. Deze pauze duurde tot kwart over 12 en daarna werd er in mijn klas alleen maar een film gekeken. Dit vinden de kinderen ook heel leuk, sommige kinderen werden tussendoor uit de klas gehaald om naar fisio te gaan. Om 1 uur zijn we bij Merryvale gegaan en zijn we nog naar kantoor gereden. Op kantoor hebben we nog even gewerkt. Om kwart voor 4 was er nog een afscheidsfeestje van een collega. Hier zijn we nog bij geweest en rond kwart over 4 gingen we naar huis. Deze avond zouden we uit eten gaan. we zouden rond 5 uur, half 6 vertrekken. Het eten was heel lekke r en best goedkoop. Ook het toetje was heel lekker, na het eten zijn we weer naar huis gegaan. Hier hebben we nog even gezeten maar daarna ben ik gaan slapen.

.

Dinsdag 14 september

Vandaag moesten we om 9 uur op de Northern light school zijn. Vera en ik waren er rond kwart voor 9. We zouden hier samen met Lauren, de cliënten spreken die al in het programma zitten. maar daar werd ons verteld dat het waarschijnlijk niet kon omdat zij deze week examens hadden. Wij wisten niet precies welke cliënten we zouden spreken en moesten daarom wachten op Lauren. Lauren was er pas om half 10, we zijn nog even gebleven en daarna zijn we naar kantoor gegaan omdat we verder toch niets op de Northern light school konden doen. Op kantoor zijn we begonnen met het maken van de workshops. Hier zijn we de rest van de dag mee bezig geweest. De dag duurde zo wel erg lang. Rond 4 uur zijn we naar huis gegaan.

's Avonds hebben we op tijd gegeten en toen de laatste ook terug waren, vroegen ze of we zin hadden om mee naar de bioscoop te gaan. Hier had ik wel zin in, dus we zijn met 5 meiden naar de film gegaan. De bioscoop was in een winkelcentrum, omdat we niet precies wisten welke ingang we moesten nemen, hebben we de auto maar bij de eerste ingang gezet die we tegen kwamen. Gelukkig was deze ingang nog open. We moesten wel een stukje lopen naar de bioscoop maar dat was niet erg. De film was best leuk en ook goed te volgen in het engels. De film duurde ongeveer 2 uur zonder pauze erin. Na de fil zijn we meteen naar de uitgang gelopen. Helaas was de uitgang, waar onze auto stond, dicht. Daarom moesten we een andere nemen en moesten we nog een heel stuk rond het gebouw lopen om bij onze auto te komen. na een tijdje kwam er een auto aan, dat bleek beveiliging van het winkelcentrum te zijn en hij vroeg aan ons wat we hier deden. We vertelde hem dat we de auto bij de verkeerde ingang hadden geparkeerd en daar dus naar toe liepen. We hebben denk ongeveer wel een half uurtje gelopen voordat we bij onze auto waren. We waren pas rond half 12 thuis en toen ben ik meteen naar bed gegaan.

.

Woensdag 15 september

Toen we vandaag ons ontbijtje wilde maken, bleek dat we geen stroom hadden en dat niets het deed. We hadden nog wel genoeg stroom op het kastje staan dus het lang niet aan ons dat er geen stroom was. Ik had een briefje klaar gelegd voor een huis genoot die pas later hoefde te beginnen of zij wilde kijken of we wel stroom hadden voordat ze ging. Toen bleek er ook nog geen stroom te zijn. Zij had toen onze klusjesman gebeld en die had haar beloofd dat hij het zou regelen.

We waren vandaag rond 9 uur op kantoor. We zouden vandaag van de hele dag op kantoor zitten. Ik vind het best lang om de hele op kantoor te zitten en het is ook best saai. Gelukkig had iedereen een luie dag op stage en viel het niet zo op als we wat zaten te kletsen. Ook vandaag waren we rond 4 uur klaar.

Toen we thuis kwamen, bleek dat we nog geen stroom hadden, alleen het fornuis en de vaste telefoon deden het. De klusjesman was waarschijnlijk nog niet geweest dus hadden we Martijn gebeld, nadat we in de stoppenkast zelf alle schakelaars om hadden gezet en weer terug en toen het stroom het nog niet deed, ging hij iemand sturen die de stroom zou maken. Deze man kwam er snel aan en hij had het ook zo gemaakt. Hij had ook alle stoppen omgezet maar op een bepaalde manier weer terug gezet, toen deed de stroom het weer.

Toch hadden we besloten dat we maar uit eten gingen, omdat niemand meer zin had om te koken. Omdat dirk 's avonds nog weg ging, ging hij niet uit eten en zijn we dus met alleen de meiden weg gegaan. Het eten bij dit restaurantje was ook lekker en ook helemaal niet duur. Toen we weer thuis waren, heb ik nog even op de bank gezeten en ben daarna gaan slapen omdat ik best wel moe was.

.

Donderdag 16 september

Toen ik vanmorgen uit de douche kwam zei Vera tegen mij dat er een band van de auto van Lindy en Talitha af was. Ik vond het raar maar liep toch maar even naar de keuken om te kijken naar de auto. De band bleek er inderdaad af te zijn. Vera en ik hebben toen maar besloten omdat om Lindy en Talitha wakker te maken en het hen te vertellen zodat ze iets konden gaan regelen. Toen we ze wakker maakte vonden ze het wel een raar bericht. Vera is toen nog gaan kijken of de ruiten nog heel waren en toen ze terug kwam vertelde ze dat er totaal 2 banden vanaf waren. Lindy heeft maar meteen den man gebeld van wie ze de auto huren. Daarna hebben ze nog de politie gebeld. Vera en ik zijn toen toch maar naar stage gegaan omdat we anders veel te laat daar zouden zijn. We zouden vandaag ook om 9 uur op stage zijn, maar we waren wel iets later. Maar dat was niet erg. Eerst hebben we nog even op kantoor gezeten en rond 12 uur zouden we naar de school gaan, waarvoor we de sponsoractie gehouden hebben. Op deze school zitten vooral lichamelijk en geestelijk gehandicapte kindjes. We zijn daar in elke klas geweest, om te kijken wat ze allemaal hebben en wat we daar zouden kunnen doen. ze hadden niet veel de meeste klassen hadden niet eens toeken of andere dingetjes. Alleen de kleuterklas had wel wat speelgoed. Ook hier hebben we afgesproken dat we een dag in de week daar zouden komen helpen. Waarschijnlijk zal het maar een ochtend worden, maar dat vonden ze ook al goed. We hebben afgesproken dat we hier volgende week dinsdag naar toe zouden gaan. Na een uurtje zijn we gegaan. Lauren had nog ergens anders een afspraak, maar wij waren alvast naar greenackers gereden. Daar zaten collega's. daar was iets georganiseerd zodat verschillende bedrijven of instellingen informatie konden geven over wat ze doen en wat ze voor de mensen betekenen. Hier zijn we niet lang geweest. Daarna zijn naar kantoor gereden en hier hebben we nog even op kantoor gezeten. Omdat bij onze auto de olie gecheckt moest worden was Jurgen nog langs gekomen en hij had even onze auto mee genomen omdat ook de band bij ons slap was. Het bleek dat er in iets in de band zit waardoor die steeds leegloopt. Hij zou de volgende dag de band vervangen. Omdat hij pas om kwart voor 4 onze auto had op gehaald, hadden we hem niet om 4 uur al terug. Daarom moesten we even wachten voordat we naar huis konden.

Toen we thuis kwamen was het eten al bijna klaar. We moesten namelijk al weer vroeg weg, omdat Marjella, Anouk, Vera en ik naar de musical van de school van Marjella gingen. Deze musical begon om 7 uur dus we moesten uiterlijk kwart over 6 aanrijden. We waren daar redelijk op tijd, dus Marjella heeft nog eerst haar klas laten zien en we hebben nog even door de school gelopen, daarna zijn we op onze plaats gaan zitten. we zaten best ver vooraan dus we konden het goed zien. Het was echt ene leuke musical en die kinderen deden het goed. De musical ging over de school die dit jaar 40 jaar bestaat. De musical duurde best lang en er zaten echt hele leuke stukken in. Na de musical zijn we naar huis gegaan en daarna hebben we nog wat gezeten in de huiskamer en daarna ben ik gaan slapen.

.

Vrijdag 17 september

Vanmorgen kon ik wat uitslapen omdat we geen stage hoefde te lopen. Wel had ik met Lindy afgesproken dat we rond 11 uur naar het winkelcentrum zouden rijden omdat zij graag even wilde winkelen. Ik vond het wel leuk om mee te gaan en daarom zorgde ik ervoor dat ik rond 11 uur klaar was. Uiteindelijk waren we pas rond half 12 weg. We zijn maar in een paar winkels geweest en daarna zijn we weer naar huis gereden.

Rond 1 uur zijn we naar het vrijwilligerswerk gereden. Hier hebben we weer met de kindjes gespeeld. Eerst hebben we gebasketbald en daarna zijn we de kinderen, Nederlandse liedjes gaan leren, zo hebben we janhuigen in de ton , maneschijn en zakdoekje leggen gedaan. De kinderen vonden het leuk om te doen en sommige kinderen konden onze liedjes zelfs volgen omdat het veel op Afrikaans lijkt. Daarna hebben de kinderen nog een spelletje aan ons laten zien. Het was iets met een rotte ei, eerst zitten e kinderen in een kring en daarna loopt er iemand om een en tikt steeds iemand aan die mee gaat lopen. op een begeven moment zit er nog maar 1 of niemand meer in de kring en dan is er iemand het rotte ei en die mogen ze dan allemaal gaan slaan. Dat is echt raar om te zien, dat de kinderen best gewelddadig met elkaar omgaan. Na een tijdje kwam de jambe leraar weer en hij heeft geprobeerd ons xylofoon te leren. Dit was best moeilijk, daarna hebben wij geprobeerd hem ‘vader Jacob' te leren op de xylofoon, maar dat ging hem ook niet helemaal goed at. Het was wel leuk om hierop te spelen, maar als hij het voordeed zag het er zo gemakkelijk uit, maar het was best moeilijk. Rond 4 uur zijn we naar huis gereden.

's Avonds hebben we gekookt en gegeten daarna hebben we wat televisie gekeken en gecomputerd. ik ben niet al te laat naar bed gegaan, want morgen zouden we rond 10 uur naar Port Alfred rijden.

Reacties

Reacties

Riccardo

Hoi Ingrid, ik geniet erg van je verhalen. Ik vergelijk het steeds met mijn ervaringen in Tanzania, maar veel dingen zijn toch heel anders. Je schrijft nu wat je allemaal doet of wat je tegenkomt. Kun je iets vertellen over de aard van de mensen; wat voor mtiepen wonen er; zijn het bepaalde stammen over is het een mengelmoes van veel kulturen. Alle goeds, Tups

marit

hey meid,

gaat goed daar hoor ik!!! mooi!!
ik zat pas beetje op je site te neuzen, en kwam ineens een tijdsbalkje tegen en daarin staat dat je al op 1/5e zit, je hebt er gewoon al een maand opzitten daar... wow:P

hier gaat ook alles goed, ben vant weekend wel goed ziek geweest, mar zit weer lekker op school dus...

over 2 weekjes is het hier kraanpop, heb er al zin in haha...

veel plezier nog daar... en spreek je snel weer..

x

Marlou

Hee Ingrid! Nog steeds lekker naar je zin lees ik. Mijn stage is ook erg leuk, wel wennen maar toch leuk. Spreek je snel weer, xx

Ilse

Hoi ingrid
Ik vind het erg leuk om te lezen wat je mee maakt.
Vooral je ervaringen met de kinderen die een ernstige verstandelijke beperking hebben. Ben heel benieuwd hoe dat daar gaat. Ik vraag me af hoe 'het staan in een stoel' eruit ziet! kan je daar een foto van maken.?Dan kijk ik vergelijken of het lijkt op de sta-tafels van mijn werk!
Liefs

Mark

Hee Ingrid

Die township tour doen we nog eens als Rick en ik er zijn. Dat moet ik meegemaakt hebben, zoiets moet je werkelijk zien / voelen om het te ervaren hoe ze daar leven, dat is via alleen een foto niet de bevatten.

Tot 21 decemeber

Mark

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!