Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De derde week (zat. 4 sept. t/m vrij. 10 sept.)

Zaterdag 4 september

Gisteren avond was het een leuke braai. Het was gezellig en we hebben ook nog het andere huis van binnen bekeken. We waren niet zo heel laat thuis, het was ongeveer 1 uur toen we thuis kwamen.

Vandaag zijn we naar het Kragga Kamma park geweest. We gingen met twee auto's omdat we met 6 meiden gingen, Anouk, Lotte, Lindy, Talitha, Vera en ik. Het Kragga Kamma park is ook een dierenpark, bij dit dierenpark kun je cheetah's aaien. Van te voren moesten we eerst nog even tanken, helaas waren er niet genoeg mannen bij de tank, dus moesten we zelf tanken, wel heeft een van de mannen onze ramen nog schoongemaakt. Na het tanken zijn we doorgereden na het park. In het park reden we achter elkaar aan. Ook in dit park hebben we veel dieren gezien.

Bij het restaurantje mochten we uit de auto. Naast het restaurantje konden we cheetah's aaien en dit hebben we daarom ook maar meteen gedaan. Ik vond de cheetah's best groot, Het waren drie cheetah's van twee, twee en acht jaar oud. We mochten best lang in hun hok blijven. natuurlijk was er wel een vrouw bij die alles in de gaten hield en een paar foto's heeft gemaakt.. nadat we bij de cheetah's zijn geweest, hebben we wat gegeten en zijn we daarna door een apen gedeelte gelopen. Helaas hebben we hier geen apen gezien. Daarna zijn we verder door het park gereden. Helaas hadden we de neushorens niet gezien. Bij de uitgang hadden we dat verteld en toen mochten we van de man nog even een stukje terug rijden om naar de neushorens te gaan. hij kon ons vertellen waar ze ongeveer lagen. Dus wij zijn weer in het park gereden en toen kwamen we ze wel tegen. De neushorens lagen op de grond, dat was wel jammer. Nadat we de neushorens gezien hadden, zijn we omgedraaid en weer terug gereden naar de uitgang. En daarna zijn we ook naar huis gereden.

's Avond zijn we met alle huisgenoten uit eten geweest. We hadden eerst een restaurant, maar daar was geen plaats meer voor 8 man. Daarom zijn we toen doorgereden naar een ander restaurant. hier hebben we lekker gegeten. Na het eten zijn we nog naar een cocktailbar gegaan. Bij een cocktail zat er een kakkerlak in, daarom hadden we daarvoor een nieuw drankje gehad en waren er een aantal drankjes van de rekening gehaald. Bij deze bar hebben we even gezeten en daarna zijn we naar huis gegaan en zijn we gaan slapen.

Zondag 5 september

Vandaag zijn we, met de vrouwen uit ons huis, naar de markt geweest in st. George's park. Dit is een markt die alleen op de eerste zondag van de maand plaatsvindt. Het was niet z'n hele grote markt en het was ook meer een rommelmarkt. Wij hadden meer veracht dat het een markt zou zijn, net zoals die elke zondag op de boulevard is. dus deze markt viel wel een beetje tegen. Nadat we over deze markt zijn gelopen, zijn we nog doorgereden naar die andere markt langs de boulevard. Ook hebben we aan de boulevard nog wat gegeten. Daarna hebben we nog boodschappen gedaan en zijn naar huis gegaan. Daarna hebben we gekookt en wat televisie gekeken. We zijn op tijd naar bed gegaan, omdat we de volgende dag naar stage moesten.

Maandag 6 september

Vandaag hoefden we pas rond half 11 op stage te zijn. De stakingen zijn nog bezig dus we konden nog niet veel doen. Omdat niemand wist hoelang de stakingen nog zouden duren, hadden we met Lauren overlegd wat we het beste konden doen, omdat we toch wel uren moeten maken. Lauren is gaan rond bellen naar verschillende instellingen, of we daar dan konden stagelopen, voor zolang de staking zouden duren. Uiteindelijk hebben we 3 afspraken kunnen maken, waar we in de loop van de week naar toe zullen gaan. verder hebben we deze dag niet meer zo heel veel kunnen doen. daarom mochten we weer op tijd naar huis. We zijn die middag nog even gaan winkelen in een winkelcentrum en verder hebben we deze dag niet veel meer gedaan . 's avonds hebben we wat op de bank gehangen en verder zijn we weer op tijd naar bed gegaan.

Dinsdag 7 september

Vandaag waren we rond 9 uur op stage. Hier kregen we te horen dat de stakingen over waren en dat we aan het werk konden. We kregen ook meteen te horen dat we vandaag allebei een intake moesten doen . hiervoor moesten we eerst nog wat spullen pakken en daarna zijn we naar de Northern light school gereden. Hier moesten we de intake doen. ieder van ons kreeg een kind. Er zat nog wel iemand anders bij, dus we hoefden de intake niet alleen te doen. ik had een verlegen jongen voor me zitten. Hij vertelde niet zo veel en praten best zacht. Verder was hij wel aardig en vond hij het vooral spannend. Na de intake zijn we nog naar een daycare centrum geweest om te kijken of we daar misschien een paar dagen stage wilde lopen. deze daycare centrum was in een township. Hier hebben we nog even met de kindjes gespeeld. Maar deze kindjes hadden echt geen regels. Ze mochten alles en ze deden alles. Ze begonnen zelfs met speelgoed te gooien en als je zei dat het niet mocht zaten ze je vaak uit te lagen. Bijna alle kindjes spraken geen Engels, dus we konden ze ook niet verstaan. De kindjes maakten ook een heleboel herrie, waardoor ik blij was dat ik na ongeveer een half uurtje weer weg kon.

Daarna zijn we naar kantoor gereden en hier hebben we nog even op kantoor gewerkt en rond half 4, 4uur zijn we naar huis gereden. Thuis hebben we ook niet veel meer gedaan. Er waren al boodschappen gedaan en er werd voor het eten gezorgd. Dus ik kon op de bank gaan zitten en wat televisie kijken en computeren. Deze avond ben ik ook op tijd naar bed gegaan, omdat het toch wel een indrukwekkende dag was.

Woensdag 8 september

Vandaag moesten we om 8 uur op stage zijn. We zouden vandaag naar een school en een care centrum geweest. Op de school kregen we een rondleiding en hebben we ook nog een tijdje met de kinderen gespeeld. We mochten in de fysio ruimte spelen. Er kwamen dan twee kinderen met cerebral palsy (gedeeltelijke hersenverlamming) en die daar gingen we mee spelen, er lag daar wat speelgoed, maar de kinderen vonden het al leuk dat ze individuele aandacht kregen. We probeerden toch hun lichaamsdelen waar ze niet veel mee konden, te stimuleren. Ik vond het echt heel leuk om met hun te spellen. 's Middags zijn we naar het care centrum geweest. Dit was een centrum waar ook alleen maar kinderen met cerebral palsy zitten. de kinderen zaten in verschillende zalen. In die zalen stonk het best wel. Het was ook etenstijd toen we daar aankwamen. Het is echt raar om te zien dat sommige maar zelfstandig moeten eten en daarna onder zitten en dat andere in een aparte ruimte eten krijgen. Ik vond het echt raar om hier te zijn en deze kinderen zo te zien. Nadat we hier alles hadden gezien, gingen we terug naar kantoor. Op kantoor hebben we nog wat door gelezen en ons voorbereid op morgen. Want morgen moeten we weer een intake doen en hebben we ook het volgende gesprekje met het kind van dinsdag. Rond 4 uur zijn we weer naar huis gegaan. Ook vandaag was er al weer voor het eten gezorgd. Dus hoefden we alweer niet te koken. Deze avond hebben we weer wat op de bank gehangen en 's avonds ben ik weer op tijd naar bed gegaan omdat ik toch best moe was van deze indrukwekkende maar ook schokkende dag.

Donderdag 9 september

Vandaag hadden we onze volgende intake op de Northen light school. We moesten rond 10 uur op die school zijn en we hoefde van te voren niet eerst langs ons kantoor. Wij waren erg op tijd. Maar omdat een huisgenoot van ons stage loopt op die school, zijn we bij haar in het kantoor gaan zitten. Toen onze stage begeleidster er was werd er door de omroep, omgeroepen dat alle kinderen die bij het ‘cpa' hoorden naar een ruimte moesten gaan. Hier zagen wij dus alle kinderen waarmee wij zullen gaan werken. Enkele kinderen zaten in een rolstoel en andere kinderen konden wel lopen. Toen alle kinderen er waren hebben we besproken wat voor problemen ze hebben en of ze graag mee wilden doen aan een workshop en wat voor workshops ze dan graag wilde hebben. Toen we klaar waren met dit gesprek mochten de kinderen gaan eten en daarna hadden we weer een intake. Deze keer had ik een meisje. Zij zat in een rolstoel en was erg aardig. Nadat deze intake was afgerond, kwam de jongen van dinsdag nog op gesprek. Hij was deze keer weer verlegen en vertelde niet veel. Bij allebei de gesprekken zat er iemand bij. Nadat de gesprekjes klaar waren hebben we nog even op het kantoor van onze huisgenoot gezeten en daarna zijn we weer naar kantoor gereden en hebben hier nog wat gewerkt. Rond 4 uur moesten we naar huis, omdat het kantoor ging sluiten. Deze keer werd er ook al weer gekookt, wat natuurlijk erg makkelijk is. 's Avonds hebben weer op de bankt gehangen en daarna ben ik weer gaan slapen

Vrijdag 10 september

Vandaag zijn we weer met Marjella meegegaan naar haar vrijwilligerswerk. We waren er rond 12 uur. Toen we daar aankwamen mochten we eerst in de keuken bij het schooltje helpen met brood smeren. Hetgeen wat we erop moesten doen stonk best erg. Toen het brood klaar was, mochten we buiten met de kinderen spelen. We hebben wat touwtje gesprongen, gelummeld en andere spelletjes. Deze kindjes vonden ons haar echt heel mooi. Het gladde haar zijn hen niet gewend. Later die middag kwam de jambe leraar. Hij geeft deze kinderen regelmatig jambe les. Maar vandaag kregen wij ook les. Hij deed voor wat we moesten doen en daarna herhaalde hij het nog eens in slow motion zodat wij het ook konden volgen. Het was echt heel leuk om met die kinderen en de leraar jambe te spelen. Na een tijdje lieten de kinderen aan zien wat ze konden. Dit was echt heel leuk om te zien en te horen rond half 4 zijn we naar huis gegaan omdat we om 5 uur weer ergens moesten verzemelen voor de township tour.

De township tour was erg indruk wekkend. Het is erg gek om te zien met hoe weinig sommige mensen kunnen leven. In dit township was er ook te zien welke mensen wel meer geld hebben dan andere, want deze hadden een groter en luxer huis dan de andere. Da andere hadden maar een paar houten planken tegen elkaar staan en dat was het. Nadat we een rondje gelopen hadden door het township zijn we bij een soort kroegje wat gaan drinken. Een biertje was in een fles van 0,75 liter. Nadat we wat gedronken hadden, zijn we naar een ruimte gegaan waar we eten zouden krijgen. Hier zou er ook voor ons gedanst worden. Deze meisjes kwamen eerst een soort verf op ons gezicht zetten. Deze verf hadden ze zelf ook al op hun gezicht. Daarna gingen ze voor ons dansen. Het bleek dat het de groep meiden was die we ook al op de boulevard hadden zien dansen. Het was echt leuk om ze te zien. Na het dansen kregen we eten. Eerst kregen we een soort spinaziesoep, deze was lekker, als hoofdgerecht kregen we kip en lam met soort spinaziestamppot, pompoenpap en een soort rijstpap. Dit smaakte ook wel. Als toetje hadden we ijs met chocolade saus. Het eten was echt lekker. na het eten gingen de vrouwen die voor ons gekookt hadden, nog voor ons zingen. Ze zongen een nationaal lied. Daarna hebben wij ook ons volkslied nog gezongen en nog een paar andere liedjes. Het was echt leuk om hier te zijn en om dit allemaal te zien. Na deze township tour zijn we naar huis gereden en ben ik nog met 2 andere meiden van ons huis gaan stappen met de studenten uit het andere huis. We waren die avond rond half 3 thuis. Daarna ben ik meteen gaan slapen.

Sander en Saskia

Ha Ingrid,

Wat maak je toch een hoop mee in een week zeg!
Leuk dat je van iedere week een verhaal schrijft.
Erg indrukwekkend ook allemaal.
Tip voor een lekker toetje na het eten: Dom Pedro Amarula!

Veel plezier nog!