Welkom op mijn weblog, kuss ingrid (in Zuid-Afrika)

De tweede week (zat. 28 aug. t/m vrij. 3 sept.)

Zaterdag 28 augustus

Vandaag is er een evenement van onze stage, dat hebben wij gisteren bij onze kennismaking gehoord. We gingen om half 10 richting stage. Toen we daar aankwamen zagen we dat er allemaal spelletjes en kraampjes waren. Het zag er heel leuk uit. Ook hebben we zo al kunnen zien wie onze collega's zouden kunnen zijn en wat voor cliënten het zijn. Ik vond het leuk om op deze manier al te kunnen kijken met wat voor mensen we te maken zouden hebben. Ook hebben we onze stagebegeleidster nog gezien. Ze vond het leuk dat we langs kwamen. Even later zijn we weer naar huis gegaan.

Thuis hebben we vooral een luie middag gehad. Vooral veel met de laptop of een leesboek op de bank gezeten. Met het avond eten wilden we pannenkoeken bakken, maar dit mislukte helaas omdat deze aan de pan aanbakte, daarom zijn we nog maar naar de winkel gereden om boodschappen te doen. Even later waren we weer terug en konden we beginnen met koken.

Later die avond wilden we graag naar de bioscoop gaan, maar er draaide niet echt een leuke film, daarom zijn we maar thuis gebleven. Omdat we het bank zitten wel een beetje gehad hadden, wilden we iets actiefs gaan doen. Daarom hadden we een zumba dvd opgezet. En hebben we allemaal mee staan doen. Deze dvd duurde ongeveer driekwartier, maar het was zwaarder dan we gedacht hadden. Daarna hebben we nog even televisie gekeken en zijn daarna gaan slapen.

Zondag 29 augustus

Vanmorgen zijn we naar de markt geweest, met Lindy en Lotte. Lotte is vrijdag aangekomen. De markt is elke zondag langs het strand. Hier staan vooral beeldjes en schilderwerken. Ook staat er enkele kraampjes met kleding sieraden en tassen. Ook waren er een groepje kinderen aan het dansen. Iedereen probeerde iets te verkopen aan ons en ze hadden ook allemaal een special prijs. Niemand van ons had iets gekocht. Daarna zijn we weer terug naar huis gereden. Thuis hebben we gegeten en nog even gecomputerd. Daarna zijn we nog even wat boodschappen gaan doen. Er is vandaag ook een nieuwe bij gekomen, Anouk. Zij is met ons mee gereden naar het winkelcentrum. Na het boodschappen doen hebben we nog even aan de computer gezeten en daarna hebben we gekookt en gegeten. 's Avonds hebben we ook niet veel meer gedaan. Omdat morgen onze eerste stagedag is, zijn we op tijd naar bed gegaan.

Maandag 30 augustus

Vandaag is onze eerste stagedag. We zouden om 9 uur beginnen, dus we werden om kwart voor 8 wakker, even snel douche en eten. We zaten om kwart voor 9 in de auto. Rond 9 uur waren op stage. Toen we daar aankwamen, werden we door Lauren voorgesteld aan andere collega's. Daarna gingen we opzoek naar een extra tafel voor in ons kantoor. Na even zoeken, hadden we een tafel gevonden. Lauren moest naar college, dus wij mochten even lezen. We hebben daarom cliëntdossiers doorgelezen. Ook had Lauren al een opzet gemaakt voor workshops of groepsgesprekken, hier hebben we nog op door gebrainstormd. Toen Lauren terug was van haar college, was er een cliënt. Na een tijdje kwamen ze er achter dat de cliënt ergens anders een afspraak had. Lauren heeft hem er daarom ook maar naar toe gebracht. Ondertussen was het al 11 uur geworden. Ruim een half uur later was Lauren pas terug. Rond 12 uur zijn Vera en ik naar haar kantoor gelopen om onze ideeën aan haar te vertellen. Zij was erg enthousiast over onze ideeën. Nadat we onze ideeën hadden verteld, mochten we naar huis gaan, omdat het uitwerken van onze ideeën geen zin had als we nog niets gezien hadden. We waren vandaag daarom al rond 1 uur, half 2 thuis. Toen we thuis kwamen was er bijna niemand thuis. De meeste waren winkelen en daarom hebben wij hen gebeld of ze mee wafels wilden gaan eten, bij een bekende restaurantje, Board walk. Zij zeiden dat ze daar al waren en dat ze dan wel op ons zouden wachten, dus wij zijn dar toen ook naartoe gereden. Toen we daar aankwamen konden we al snel bestellen. Na een tijdje kwamen de wafels. Ze waren groter dan ik gedacht had. Het hele bord lag vol. Het was wel heel lekker, maar ik had er een met chocolade saus erop en dat was wel een beetje teveel van het goede. Zij vertelde ons dat ze bij een soundcheck van een boyband waren geweest en dat ze uitgenodigd waren om een avond te komen luisteren bij een concert. Anouk had ook het nummer van de manager. Dus wij gaan deze week nog een keer naar de boyband. Nadat we allemaal onze wafel op hadden, zijn we richting de supermarkt gereden en hebben we boodschappen gedaan voor het avond eten. We zouden vandaag gezamenlijk gaan eten. Toen we in de supermarkt stonden, besloten we gezamenlijk wat we zouden eten die avond. Toen we eenmaal weer thuis waren zijn er een aantal aan het koken gegaan en de rest is op de bank gaan zitten. Na het eten hebben we nog even de Zumba dvd opgezet en hebben we later die avond ook nog televisie gekeken. Rond een uur of 11 ben ik gaan slapen.

Dinsdag 31 augustus

Vandaag moesten we ook weer om 9 uur op stage zijn. We zouden vandaag, samen met Lauren, scholen en dagcentrums gaan bezoeken. We reden eerst naar een school waar een huisgenoot stage gaat lopen. Op deze school waren alleen docenten aanwezig. Omdat er een staking bezig is, hoeven de kinderen niet naar school. Hier waren we daarom ook zo klaar met kijken. Daarna zijn we doorgereden naar een school/dagcentrum in een wijk wat lijkt op een township. Hier waren alleen maar gehandicapte kinderen aanwezig. Het was een kleine organisatie. Hier waren wel kinderen aanwezig, zij waren vooral aan het spelen toch was het de bedoeling van dit spelen dat ze er toch iets van zouden leren. Ook hebben wij nog even met deze kinderen gespeeld. Hier kwamen we ook een Nederlandse vrouw tegen die voor 4 weken vrijwilligerswerk hier was doen. zij gaf kinderen vooral één op één begeleiding. Zodat ze veel aandacht zouden krijgen en er ook veel van zouden leren. Dit was erg ‘mooi' om te zien. Hier zijn we verder nog een Nederlandse vrijwilligster tegen gekomen en een Nederlandse stagiaire. Nadat we deze school/dagcentrum gezien hadden zijn we nog doorgereden naar een ander dagcentrum, ook hier waren alleen maar gehandicapte kinderen. Hier kwamen we binnen in een kleine ruimte waar veel kinderbedjes stonden. In sommige bedjes lagen nog kinderen. Dit waren vooral de kinderen die niet konden lopen. Ook lag er een meisje van 15 jaar in, zij was heel klein voor haar leeftijd, ook zij kon niet lopen en ook niet goed zitten. Het is zo zielig om die kinderen daar zo te zien. Ook waren er kinderen buiten aan het spelen, dit waren ook lieve kindjes. Ze waren lekker aan het spelen, maar ook hier konden niet alle kinderen goed lopen. Ook niet alle kinderen konden praten. Sommige kinderen hebben nog voor ons gezongen. Toen het daar etenstijd werd, werden alle kinderen aan een tafeltje gezet. Ook de kinderen die in de bedjes lagen werden in een aparte stoel gezet. Er werd zelf een kindje in een doos gezet. Van deze doos hadden ze wel een soort stoel gemaakt. Er zaten kussens in zodat ze niet kon omvallen. Toen ze haar geïnstalleerd hadden, zag je nog alleen het hoofdje en de armpjes boven de doos uitkomen. Zo kon ze er op geen maner uitvallen. Dit was echt zielig om te zien, hoe zij erin werd gezet. Aan sommige kinderen werd eten gegeven, en de rest moest zelf zijn bakje opeten. Het was echt raar om te zien dat er zo veel gehandicapte kinderen in een kleine ruimte zaten. Even later zijn we door een ruimte gelopen die voor volwassene was. Bijna alle volwassenen zaten in een rolsol en ook sommige lagen in bed. Het was echt raar om te zien dat dit hier nog kan. In Nederland zou dit namelijk niet meer kunnen en mogen. We werden er erg stil van toen we dat allemaal zagen. Hiernaar zijn we weer terug naar ons kantoor gereden. Toen we daar waren hebben we nog besproken met welke kinderen we het meeste te maken zouden krijgen en wat we met deze kinderen kunnen doen. De kinderen waar we het meeste mee te maken hebben, hadden we vandaag niet gezien door de staking. Doordat we daarom nu ook nog niet veel konden doen, mochten Vera en ik weer naar huis gaan. Toen we thuis kwamen waren er niet veel huisgenoten thuis. Al snel daarna kwamen enkele huisgenoten al thuis. Daarna hebben we nog boodschappen gedaan voor het avond eten en 's avonds hebben wij vooral televisie gekeken en uiteindelijk zijn we gaan slapen.

Woensdag 1 september

Vandaag moesten we rond 9 uur op onze stage zijn. Lauren was er niet omdat zij 's morgens naar college moest. Daarom hebben wij eerst iets aan school gedaan. we hebben vooral gekeken welke opdrachten we moesten maken en wat we daarvoor nodig hadden. Ook hebben we al een begin gemaakt aan deze opdrachten .Ongeveer de hele ochtend zijn we met onze school opdrachten bezig geweest. Daarna hebben we nog even met Lauren gepraat en rond 12 uur mochten we al weer naar huis. We hebben even thuis gezeten en daarna zijn we moet nog 4 andere meiden gaan shoppen. We zijn toen met twee auto's richting het winkelcentrum gereden en daar hebben we lekker gewinkeld. Uiteindelijk had er niemand iets gekocht.

Deze avond zijn we naar de boyband geweest, we zijn met alle meiden geweest, Dirk wilde niet mee. Toen we daar aankwamen mochten we gratis binnen, omdat we de kaartjes van de manager hadden gekregen. We werden naar onze stoelen begeleid en toen bleek dat we helemaal vooraan zaten. We vonden dit al heel leuk, omdat de andere mensen wel een kaartje hadden gekocht. De boyband zong voornamelijk liedjes van Westlife en Robbie Williams. Het was leuk om naar te kijken en naar te luisteren. Het concert duurde ongeveer 2 uur. Aan het einde van het concert vertelde ze aan het hele publiek dat er zelfs buitenlandse studenten, wij dus, naar hun concert waren ge komen. en bij het laatste liedje mochten we zelfs mee op het podium komen. Toen het concert was afgelopen moesten we van de managers even blijven wachten. Daarna kwamen de jongens nog even met ons praten en ook mochten we nog met ze op het podium. De manager heeft zelfs nog gezegd dat we nog een andere keer mochten komen. het was echt leuk om bij dit concert aanwezig te zijn.

Donderdag 2 september

Vandaag zijn we vrij van stage, er was niets te doen dus daarom hoefde we niet te komen. Omdat in ons huis verder wel iedereen naar stage moest, zijn Vera en ik richting Jeffrey's bay gereden. Dit is een kleine plaats dat een stukje van PE vandaan ligt. We hebben er ongeveer een klein uurtje over gereden voordat we daar waren. Toen we daar aankwamen hebben we lekker over het strand gelopen. Verder is het niet echt een bijzondere plaats, maar wel leuk om even doorheen te rijden. Even later gingen we op zoek naar een supermarkt of een restaurantje zodat we iets konden eten. Uiteindelijk hadden we een supermarkt gevonden en daar hadden we iets gekocht. Toen zijn we weer richting het strand gereden en daar hebben we ons eten opgegeten. Ook kwamen we nog een plek tegen waar je walvissen kon spotten, helaas waaiden het hard waardoor het moeilijk te zien was of het nu een walvis was, of gewoon een golf. Even later zijn we nog naar Paradise bay en nog een andere bay gereden. Het is wel mooi om te zien allemaal. Ook de weg er naar toe is mooi. Zo moesten we over een weg over het water rijden. Deze had geen hek of iets langs de zijkant dus je kon zo in het water rijden. Na een hele tijd zijn we weer terug naar huis gereden. We zijn deze keer niet over de snelweg naar huis gereden maar over een andere weg. Deze weg ging tussen de bergen door. Het was erg mooi om deze bergen van zo dicht bij te zien. Ook hebben we nog een hele mooie brug gezien. Eigenlijk hoort er water onder die brug te staan, maar omdat het hier al zo lang niet meer heeft geregend en het zo droog is , stond er bijna geen water. Op de terugweg zijn we ook nog bij Sardini bay geweest. Voordat we hier op het strand waren, moesten we eerst over een berg zand heen. Dit was een best hoge berg, dat best zwaar te om te beklimmen, omdat je steeds een stuk in het zand zakte met je voeten. We hebben ook daar even over het strand gelopen en daarna zijn we weer richting huis gegaan. 's Avonds hebben we weer lekker gegeten en nog wat televisie gekeken en daarna zijn we weer op tijd naar bed gegaan. We gaan morgen namelijk met Marjella mee naar haar vrijwilligerswerk. Dit is in een township. Zelf is ze er al een keer geweest, maar wij nog niet.

vrijdag 3 september

Vandaag gaan we met Marjella naar het township toe gegaan. Het was ongeveer een halfuurtje rijden. Toen we het township inreden, zag je alle mensen kijken. Wij zijn namelijk 3 blanke meiden in een auto, dit zien ze in een township eigenlijk nooit. Marjella wist waar we moesten zijn en naar wie we moesten vragen. We werden door de vrijwilligers hartelijk ontvangen, we kregen daar een hele rondleiding en kwamen in verschillende ruimtes. Eerst kregen we de kerk te zien, daarna zijn we naar de moestuin gelopen. Het was een wonder dat daar groentes konden groeien, omdat de grond heel droog was en in het grond water zat meer zout in dan in het zeewater. Wel vingen ze het regenwater op, maar helaas regende het zeer weinig. Verder hebben wij het schooltje gezien. Hier zaten ongeveer 150 kinderen op. Het zijn echt schattige kindjes als je ze zo ziet. Verder hebben wij nog een gezamenlijke ruimte gezien en zijn we ook in een naaiatelier geweest, hier zaten een paar vrouwen kussen, tassen en kleden. Deze spullen werden op een markt verkocht. Ook zijn we nog bij een soort voedsel bank geweest, hier werden pakketje gemaakt. In dit pakketje werd eten ingedaan voor vier personen, voor een hele week. In het pakketje zat een soort meel, twee blikken, iets van theezakjes een zeepje en misschien nog iets. Veel was het niet want het zat allemaal in een broodzak. Verder hebben we nog een ruimte gezien waar kleding binnen kwam. Dit werd daar gesorteerd en iedereen kreeg 2 keer per jaar 2 nieuwe setjes keren. Verder zijn we nog in een ruimte geweest waar veel speelgoed stond. Elk jaar geven ze met sinterklaas ieder kind een cadeautje. Er stond genoeg speelgoed in deze ruimte, maar toch hadden ze nog niet genoeg om ieder kind één cadeautje te geven. Er wonen namelijk 140 duizend mensen in deze township. Het was erg indrukwekkend om dit allemaal te zien. Het is heel erg om te zien, hoe slecht deze mensen leven en hoe arm ze zijn. De rondleiding die we gehad hebben, duurde ongeveer anderhalf uur. Na de rondleiding zijn we weer naar huis gereden, hier hebben we nog even gezeten

Deze avond hebben we een braai bij het andere studenten huis. We moeten wel ons eigen eten en drinken mee nemen maar ik denk wel dat het een leuke avond wordt.

Femke

Wat een indrukken heb je deze week gekregen! Maar wel een rustig begin van je stage met die halve dagen en vrije dagen enzo ;)

xx femke

Ilse

Hoi Ingrid,
wat leuk en leerzaam om je verhalen te lezen..
Dat ze dozen gebruiken om kinderen in te laten zitten..
Bijna niet voor te stellen!
Bij de boyband worden jullie als VIPS behandeld ipv de zangers zelf haha wat leuk!!
De foto's zijn er mooi!!
Veel plezier tijdens je vakantie...uhhhmm stage hahah
en geniet ervan, zeker als je de middag vrij hebt om leuke dingen te doen!
Liefs Ilse

Judith dJ

Hi Ingrid, Leuk om al je verhalen te lezen, wat een avonturen zeg!
Heel veel succes met je stage en natuurlijk nog heel veel plezier! Liefs Judith